Tomtegrötspannaotta

Då var det pannacottadags igen....
Det går att experimentera med så många olika smaker i en pannacotta och jag försöker få fram de mest juliga smaker man kan hitta. Saffranspannacottan med pepparkakskross och pepparkakspannacottan med glöggelé lyckades jag väldigt bra med och nu var det dags att hitta på något nytt.
 
Jag kom fram till att jag ville ha en pannacotta som hade smaker av risgrynsgröt som jag förknippar väldigt mycket med just julen. Genom att även tillsätta vaniljstång blev det också smaker från min favoritjuldessert Ris à la malta. Ett tips är att lägga några klyftor clementin eller apelsin på pannacottan.
 
Tomtegrötspannacotta: (4 portioner)
4 dl grädde
1 dl gelésocker multi
1 vaniljstång
1 msk socker
2 tsk kanel
 
Gör såhär:
Häll i grädde i en kastrull. Tillsätt gelésocker multi, socker och kanel.
Dela vaniljstången, skrapa ur den och tillsätt både innehållet och stången i grädden.
Koka upp och låt koka i ungefär en minut.
Låt svalna i någon minut innan du häller upp i fyra glas. Ställ i kylskåp minst 3 timmar för att stelna.
 
 
 

Postat av: Olivia - LJUVA JUL

Mmm, lätt gott! :)

Svar: Ja det var det å :)
Amandas jul

2013-11-01 @ 11:16:44
URL: http://ljuvajul.blogg.se
Postat av: saandrafoto

hoppas du får en bra första november! :)
kram.

Svar: tack detsamma :)
Amandas jul

2013-11-01 @ 12:13:56
URL: http://saandrafoto.blogg.se
Postat av: Johanna (Johannas julblogg)

Kul med juliga pannacottor! Jag har fastnat i att göra med vit choklad...

Svar: Oh, jag har faktiskt inte testat med vit choklad, men ska absolut göra det! Tack för tipset :)
Amandas jul

2013-11-01 @ 13:24:50
URL: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i mytaste.nu så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.mytaste.nu/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Mytaste.nu

Svar: Hej!Vad kul. Absolut, jag går med direkt :)
Amandas jul

2013-11-04 @ 14:07:38
URL: http://www.mytaste.nu



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.