Pepparkakspannacotta med glöggelé

Hej!
Jag tror ni förstått vid det här laget att jag älskar pannacotta, ÄLSKAR. Favoriten vid jul är saffranspannacotta med pepparkakskross som jag skrev om för bara någon vecka sedan. Idag var jag sugen på något annat, men vad? Först funderade jag på att kombinera saffran och pepparkakor men tillslut kom jag fram till att kombinationen pepparkakor och glögg skulle bli snäppet bättre.
 
Vad det blev? Pepparkakspannacotta med glöggelé.
 
Ingredienser (4-6 glas)
Pannacottan:
4 dl grädde
1 dl gelésocker multi
1 tsk vaniljsocker
1 tsk pepparkakskryddor
 
Glöggelé:
1 dl vatten
½ dl glögg (valfri naturell röd glögg)
1 msk socker
½ dl gelésocker multi
 
Gör såhär:
Blanda grädde, gelésocker multi, vaniljsocker och pepparkakskryddor i en mindre kastrull och låt koka upp. Koka i ungefär en minut och ta sedan kastrullen från plattan.
Ta fram 4-6 glas (beroende på hur stora man vill att de ska vara) och fördela blandningen i glasen.
Ställ i kylskåp för att stelna i minst tre timmar.
 
När pannacottan stelnat:
Blanda vatten, glögg, socker och gelésocker multi i en mindre kastrull och låt koka upp. Koka i ungefär en minut och ta sedan kastrullen från plattan.
Fördela blandningen på pannacottorna och ställ tillbaka i kylskåp och låt stelna ytterligare tre timmar.
 
 

Postat av: johanna

Det både ser och låter jättegott ut ju :)

Svar: Ja, det var det också! :)
Amandas jul

2013-10-27 @ 00:13:56
URL: http://www.arildsdottir.blogg.se
Postat av: Denise - Min Glittriga Jul

Men va gott det låter!

Svar: Ja, det var riktigt gott :)
Amandas jul

2013-10-27 @ 07:35:48
URL: http://www.minglittrigajul.blogg.aes
Postat av: Jul hos Linda

Åh underbart, det ska spara i Recept-fliken ;)

Svar: Jamen gör det! :)
Amandas jul

2013-10-27 @ 07:42:23
URL: http://julhoslinda.blogg.se
Postat av: Johanna (Johannas julblogg)

Blev det gott? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det låter gott eller ej!

Svar: Vi tyckte det blev jättegott! Gillar man både glögg och pepparkakor så gillar man denna :)
Amandas jul

2013-10-27 @ 08:59:15
URL: http://johanasjulblogg.blogspot.com
Postat av: Amanda AIkioniemi Persson

Åh, börjar få en julkänsla nu!

Svar: Förstår det, inte långt kvar! :)
Amandas jul

2013-10-27 @ 10:44:48
URL: http://perssonamanda.se
Postat av: Tina

Låter gott!

Svar: Ja, det var det också :)
Amandas jul

2013-10-27 @ 18:06:15
URL: http://photobytina.blogg.se/
Postat av: Anna

Låter riktigt gott det här! Kan jag använda gelantin istället för gelesocker och isf hur mkt?

Svar: Det kan du absolut. Jag skulle tippa på 2 blad till pannacottan och 1 till gelén :)
Amandas jul

2013-12-13 @ 08:15:46



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.