Saffranskaka med mandelmassa, vit choklad och citron

Hej på er!
Igår blev det som sagt bakning och jag fortsätter på saffranstemat. Fazer har nyligen släppt en vit bakchoklad med citronsmak som damp ner i min brevlåda förra veckan. Vit choklad och saffran är ju en given kombo och varför skulle inte citron också passa in? Jag hade kunnat gjort det enkelt för mig och gjort saffranskladdkaka med mandelmassa och vit choklad, men valde att istället prova på något nytt och därför blev det kort och gott en saffranskaka.
 
Grundreceptet har jag hittat HÄR men eftersom det receptet innehåller äpple blir detta en helt annan kaka.
 
Saffranskaka med mandelmassa, vit choklad och citron
Ingredienser:
1 g saffran (2 paket)
75 g smör
2 ägg
1,5 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g mandelmassa
100 g vit bakchoklad med citronsmak (eller vit choklad + rivet citronskal)
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Smält ungefär två matskedar av smöret tillsammans med saffranet så det får lösa upp sig. Rör om hela tiden så det inte bränns!
Tillsätt sedan resten av smöret och låt det smälta på medelvärme. Ställ åt sidan.
Blanda vetemjöl och bakpulver. Riv ner mandelmassan och rör då och då om så att mandelmassan inte blir en stor klump.
Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Vänd sedan försiktigt ner mjölblandningen och saffranssmöret.
Riv chokladen eller finhacka den och häll ner i smeten och rör om.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter. Kakan får fort färg så sätt gärna på folie efter ungefär en kvart.
 
Ät gärna tillsammans med en klick grädde.
 
 
 

Postat av: Josefine Anerland

Lät otroligt gott!

Svar: Det var det :)
Amandas jul

2013-11-18 @ 10:16:47
URL: http://josefineanerland.blogg.se/
Postat av: Carina J

DEN där kakan lät riktigt mumsig!...vit choklad med lemon verkar inte dumt alls!:)

Svar: Ja, det var gott! Och riktigt god choklad att äta precis som den är också ;)
Amandas jul




Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.