Saftig saffranskaka

Jag är en riktig saffransälskare och det är ju så underbart att det går att variera så mycket. Allt från saffransbullar till saffransglass och saffransfudge. Idag gjorde jag dock en helt vanlig saffranskaka. Det är kul att experimentera lite själv och denna kaka blev otroligt saftig och god. Servera gärna med en klick grädde till.
 
 
Ingredienser:
Smör till formen
Ströbröd till formen
200 g smör
1/2 g saffran (en påse)
2,5 dl Dansukker vit sirap
2 ägg
1 ½ dl mjölk
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form (ca 24 cm) med löstagbar kant.
Smält smöret tillsammans med saffran och ställ åt sidan.
Vispa ägg och sirap. Rör sedan ner smöret och mjölken.
Blanda bakpulver tillsammans med mjölet och sikta ner i smeten, vispa inte utan rör försiktigt.
Häll smeten i formen. Grädde i nedre delen av ugnen i 40-45 minuter.
Låt kakan stå i formen ca 5 minuter innan kanten lossas.
 

Postat av: minglittrigajul.blogg.se

Åhåå, gud så gott det ser ut!

2015-10-14 @ 07:46:50
URL: http://minglittrigajul.blogg.se/
Postat av: Sandra julilunna

Ser ljuvlig ut!

2015-10-14 @ 15:23:59
URL: http://Julilunna.wordpress.com
Postat av: Annie

Jag har aldrig använt vit sirap i sockerkakor...låter spännande! Däremot har jag alltid vit sirap när jag bakar bullar och lussebullar...

2015-10-15 @ 21:37:25
URL: http://varanlillajulvra.blogspot.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.