Kakor med pepparkakssmak och polkagris

Häromdagen kom det ett bud från Citygross som i år lanserar Julbakskassen och Julgodiskassen. Matkassar har ju funnits ett par år nu och var ju även årets julklapp ett år, så jag tycker det är kul att Citygross tagit ytterligare ett steg och gör säsongskassar. Förutom dessa nyheter har de sedan tidigare Julkassen, nyårssupén och supélådan. Kanon när man inte vill lägga all sin tid på planering.
 
Jag fick i alla fall ingredienser till två sorters kakor som jag bakade idag.
 
 
Kakorna har samma deg men olika smaksättningar. En med pepparkakskryddor och en med polkagris. Jag tycker det blev bra kakor och kul att kunna göra samma grundrecept men tillsätta olika smaker. 
 
Ingredienser:
100 g mjukt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
 
Sedan kommer vi till smaksättningarna. Vill man ha kakor med pepparkakssmak så tillsätt 3 tsk pepparkakskrydda. Vill man istället ha polkagris som smak, så tillsätt ½ dl krossade polkagrisar.
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ihop smör, socker och sirap krämigt.
Tillsätt övriga ingredienser och blanda samman till en kletig deg. 
Halvera degen och forma till avlånga smala rullar, lägg dessa på en bakpappersklädd plåt och platta ut dem lätt.
Grädda i ca 10-12 minuter tills de blivit gyllenbruna.
Skär kakorna snett på diagonalen och låt svalna.
 
 

Postat av: Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta

mumms

Postat av: Liza

Vad goda som er ut! och enkla att göra med... Ska helt klart lägga till dom i listan i år!

2015-10-11 @ 15:48:51
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.