Saffransmuffins med cream cheese-frosting

Saffran....mmmm.
 
För ett tag sedan fick jag hem lite nya prylar från Kitchentime. Först och främst en cupcake-form som rymmer hela 24 stycken muffins, och även ett rött juligt bakset med bunke, litermått, ballongvisp, slickepott, pensel och fyra måttsatser. 
 
Idag bestämde jag mig för att prova allt nytt och slängde därför ihop goda saffransmuffins med en cream cheese-frosting.



Saffransmuffins med cream cheese-frosting
Ingredienser:
1,5 dl mjölk
2 dl Dansukker strösocker
1 pkt saffran (0,5 g)
150 g mjukt smör
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 tsk Dansukker vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Koka upp mjölk, hälften av sockret och saffran tillsammans. Låt svalna.
Vispa upp smöret med resterande socker. Vispa ner ett ägg i taget.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke.
Rör ner mjölblandingen varvat med mjölkblandningen ner i äggvispet.
Smeten räcker till ca 12 normalstora muffins eller 24 små. Muffinsplåt är att föredra men det går bra utan.
Jag använde inga formar utan penslade varje hål med lite smör. Vill man dock ha formar istället går det utmärkt.
Grädda i ca 15-20 minuter beroende på hur stora muffins du gör.
Låt svalna.
 
Cream cheese frosting
25 g mjukt smör
200 g färskost
5-6 dl Dansukker florsocker (kan behövas mer beroende på hur konsistensen blir)
 
Vispa ihop smör och färskost. Vispa ner florsockret.
Bred eller spritsa på frostingen på muffinsen när dom svalnat helt. Gärna snyggare än vad jag gjorde ;)
 
NJUT!







I samarbete med Kitchentime

Postat av: rememberthiis.blogg.se

Ser gott ut :))

2015-11-04 @ 13:30:35
URL: http://rememberthiis.blogg.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.