Underbara lussebullar

Ja, jag veeet att jag redan har hela frysen full med saffransbröd men när jag kom över Monika Ahlbergs recept på dessa lussebullar kände jag att jag var tvungen att prova. Och det gjorde jag helt rätt i för jag har aldrig varit med om en sådan lättarbetad deg. Inget kladd alls och inte ett enda mjölkorn behövdes till utbaket. En fantastisk deg som var superkul att jobba med :) Hemligheten? Två degar. 
 


Underbara lussebullar, ca 50 stycken
Ingredienser:
DEG 1:
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk strösocker
12,5 dl vetemjöl
 
DEG 2:
1 g (2 pkt) saffran
1 msk sprit
150 g mjukt smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
Ca 4-5 dl vetemjöl
 
Gör såhär:
Lägg saffranen i sprit innan du börjar med allt annat
Smält smöret och blanda i mjölken. Låt det bli fingervarmt
Smula jästen i en bunke och häll över mjölksmöret för att lösa upp den
Tillsätt socker, salt och mjölet, lite i taget. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa 1 timme under bakduk
 
Deg 2:
Rör smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägg och saffransspriten
Blanda de båda degarna och tillsätt det sista mjölet. Arbeta väl till en fin deg
 
Forma till lussekatter eller något annat. Låsa jäsa ytterligare 20 minuter under bakduk.
Sätt ugnen på 230 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 7-9 minuter.
 

Postat av: Anonym

[email protected]

2015-12-08 @ 23:08:52
Postat av: Tommy Sundqvist

det såg riktigt gott ut =)

2015-12-09 @ 05:58:09
URL: http://investerasmart.blogg.se/
Postat av: Heléna

Det måste jag testa!

2015-12-09 @ 10:48:26
URL: http://hemmahoshelena.blogg.se
Postat av: Frida - mamma & hälsa

Ett tips är att ha kesella i degen :)

2015-12-09 @ 14:41:19
URL: http://www.fridasvy.blogg.se
Postat av: linda

E det någon spec. Sprit man ska ha i eller bara vodka eller ngt?

Svar: Spelar ingen roll. Vodka, cognac, rom, osv :) eller hett vatten, mjölk, glögg...
Amandas jul

2015-12-09 @ 15:42:37
Postat av: Heléna

Idag ska det bakas! =)

2015-12-17 @ 12:20:22
URL: http://hemmahoshelena.blogg.se
Postat av: Heléna

Jag bakar förresten kanelbullar på det viset, med två degar =) vaniljvodka blev det till saffranet idag, det var vad som fanns öppnat ;)

2015-12-17 @ 13:07:32
URL: http://hemmahoshelena.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.