Pepparkaksmuffins med frosting

Jag gör sällan muffins men det går ju faktiskt riktigt fort och tillsammans med en härlig frosting tycker jag att det är supergott. 
 
Igår gjorde jag pepparkaksmuffins med en cream cheese-frosting. Enkelt men väldigt gott. Tanken var att frostingen skulle bli röd men färgen var dålig, och röd + vit blir ju som bekant ROSA, haha. Men men, det är ju smaken som är det viktiga ;)
 


Pepparkaksmuffins, 12 stycken
Ingredienser:
100 g mjukt smör
2,5 dl Dansukker Ljust Muscovadorörsocker
2 ägg
1,5 dl creme fraiche
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 msk kanel
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsk malen ingefära
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Vispa smör och socker riktigt pösigt med elvisp. Rör ner äggen, ett i taget.
Rör ner creme fraichen.
Blanda mjölet med bikarbonat och kryddorna. Rör ner detta i smeten.
Placera muffinsformar på en plåt eller i en muffinsplåt. Fördela smeten i formarna.
Grädda pepparkaksmuffinsen i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter.
 
Medans muffinsen svalnar kan man förbereda frostingen.
Cream cheese frosting:
60 g mjukt smör
3-4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost
Ev karamellfärg/annan färg
 
Gör såhär:
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker krämigt. Vispa i philadelphiaosten. Färga om du vill.
Är frostingen för lös, ställ den i kylskåpet ett tag.
När muffinsen svalnat helt, bred eller spritsa på frostingen.

Postat av: angelicasvarld.blogg.se

Men så smarrigt!!

psst - DU missar väl inte att tävla i julkalendern inne på min blogg, vinster för tiotusentals kronor !!!

2015-12-11 @ 20:33:32
URL: http://angelicasvarld.blogg.se/
Postat av: Helene

Gott :3

2015-12-16 @ 21:49:12
URL: http://minttu.blo.gg/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.