Morotskaka

Hej!
Att göra långpannekakor av alla dess slag tycker jag är en perfekt mjukstart inför julbaket som börjar om två månader. Det går att göra så mycket gott och en enkel sockerkaka eller mjuk pepparkaka passar otroligt bra just nu tycker jag. Något jag verkligen älskar är morotskaka och den går ju både att göra i en rund form och i en långpanna. Häromdagen fick jag med mig just morotskaka hem efter ett besök hos mamma. Det är bra med mammor när man inte riktigt har tiden att baka själv :)
 
Detta recept kommer från Leila men det finns ju oändligt med morotskaksrecept så googla dig fram vettja tills du hittar något som passar just dig!
 
Ingredienser
  • 3 ekologiska ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 1/2 tsk malen kanel
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 1/2 tsk malen ingefära
  • 1 nypa salt
  • 1 1/2 dl solrosolja
  • 4 1/2 dl rårivna morötter

Cream cheese frosting
  • 60 g mjukt smör
  • 4 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Skal av 1 lime
  • 100 g philadelphiaost
  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
  3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten. 
  4. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
  5. Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
  6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

Låt morotskakan svalna.

Cream cheese frostingen

  1. Vispa alla ingredienser krämigt.
  2. Bred frostingen över morotskakan.
 
 

Postat av: Susanna Maria J

Mumsigt värre ;) <3

2014-09-28 @ 19:58:35
URL: http://oslofru.com/
Postat av: johanna

oh vad jag blev sugen nu!

2014-09-28 @ 21:22:49
URL: http://www.arildsdottir.blogg.se
Postat av: Johanna (Johannas julblogg)

Det är så gott!

2014-09-28 @ 21:38:04
URL: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Postat av: Annie

Den här supergoda morotskakan bakar jag varje jul till vårat kvällsmys den 23:e december, så jag kan DEFINITIVT rekommendera receptet!

2014-09-29 @ 10:39:39
URL: http://varanlillajulvra.blogspot.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.