Snabba saffransbullar med kanelfyllning

Hej!
Idag har snön vräkt ner hela eftermiddagen men det har varit för varmt för att den skulle kunnat överleva. Inte mig emot för det känns lite väl tidigt med snö på backen trots att det är mysigt när den faller.
 
Idag har jag bakat igen och åter igen fick det bli med min absoluta favoritkrydda - SAFFRAN. Dollarstore säljer ju tre påsar för 20 kronor så jag passade på att bunkra upp idag för jag tycker deras saffran fungerar precis lika bra som de dyrare märkena.
 
Idag fick jag ihop otroligt goda bullar, men det är bullar utan jäst så jag kallar dom för snabbullar, eller hastbullar om man vill det. Kände mig i alla fall barnsligt stolt efteråt när jag insåg hur goda dom var så självklart bjuder jag på receptet :)
 
 
SNABBA SAFFRANSBULLAR MED KANELFYLLNING
 
Ingredienser:
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 ½ dl socker
1 g saffan (två påsar, men det funkar med en också om man inte har fler)
150 g smör
3 dl mjölk
 
Fyllning:
50 g smör
2 msk socker
2 tsk kanel
 
Uppvispat ägg + pärlsocker 
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda ihop vetemjöl, bakpulver, socker och saffran i en bunke.
Låt smöret bli rumsvarmt, tillsätt det och finfördela till en grynig massa.
Tillsätt mjölken och knåda ihop allt till en deg. Den blir väldigt kladdig men det ska vara så.
Ta hjälp av två skedar och fördela smeten i 20-24 formar.
 
Blanda ihop smör, kanel och socker till en röra.
Gör en fördjupning i varje bulle och klicka i lite av fyllningen. Försök täcka igen med degen efteråt.
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter tills bullarna fått en fin färg.
 
Bullarna smakar bäst nygräddade men går att frysa in. Vid upptining rekommenderar jag att bullarna läggs på galler i ugnen och värms upp på svag värme. Då känns dom nästan som nybakta igen :)
 
 




Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.