Världens godaste saffransbullar

Hej på er!
Här snöar det på för fullt och har gjort de senaste timmarna. Det ska även bli minusgrader dygnet runt i ett par dagar nu så det verkar som att snön får ligga kvar ett tag :)
 
Idag gick årets lussebak av stapeln. Jag tänkte att det är lika bra att ha det gjort utifall bebisen skulle få för sig att komma tidigare. Receptet kommer ursprungligen från Erica men jag har ändrat några små detaljer. Detta är helt klart dom bästa saffransbullarna som finns. Saftiga och fina :)
 
Saffransbullar (Ungefär 48 stycken)
 
Degvätska:
7,5 dl varmt vatten
300 g smör
3 dl vit baksirap
2,5 g saffran (5 kuvert, funkar med 4 också)
1 ägg
 
Torra prylar, blandas i vetemjölspaketet:
2 kg vetemjöl minus 7 dl
2 påsar torrjäst för söta degar
2 dl mjölkpulver (en påse)
 
Gör såhär:
Tärna ner smöret i det varma vattnet och låt det smälta.
Tillsätt baksirap och saffran. Låt svalna till ca 45 grader och blanda sedan ner ett uppvispat ägg.
Blanda ner mjöl/mjölk/jästblandningen succesivt medan degen blandas. Håll koll på slutet, degen är perfekt när den inte riktigt kan bestämma sig för om den vill fastna i bunken eller släppa kanterna.
Jäs i 30 minuter under handduk.
 
Nu är det dags för utbakning och här kan man göra lite som man vill. Jag gjorde både släta lussekatter och bullar fyllda med smör och mandelmassa. Man kan även göra runda, släta bullar som man sedan doppar i smör och rullar i socker när de är klara. Andra tips på fyllningar är vaniljsocker eller vit choklad.
 
När utbakningen är klar, låt jäsa ytterligare 30 minuter under handduk.
Pensla bullarna med ägg, strö eventuellt över strösocker beroende vilka bullar du gör.
Grädda i 7-8 minuter i 200 grader. Jag använde varmluftsugn.
 
 

Postat av: Lillie

Jag är så avundsjuk på er som bor norr ut och redan har snö. Då funkar det ju absolut att lussebaka tidigt :) Bullarna ser riktigt goda ut så kanske testar det när det blir dags för mig med.

2014-11-04 @ 21:30:41
URL: http://merjul.blogg.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

SNÖ? Och lussebullar?
Åhhh vad jag blev avundsjuk (men inte missunsam) nu. Fick SMS från syrran i ångermanland med snö tidigare idag. Nu längtar jag verkligen.

har slickepottermometern kommit fram?

KRAM

Svar: Ja, lite lyxigt är det minsann, men det var inte lika kul imorse när bilen krånglade på grund av kylan, haha.
Den har kommit fram, ska bli spännande att prova :)

Kram!
Amandas jul

2014-11-05 @ 00:13:04
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Åsa Håkansson

Har PRECIS upptäckt din blogg och rekommenderat den varmt till alla oss julälskare😊😊😊😊. via FB.

2014-11-05 @ 06:17:55
Postat av: Denise - Min Glittriga Jul

Men åååh, gud så gott detta såg ut då!
Nej, om man skulle ta ett lussebak nu framöver :)

2014-11-05 @ 08:16:53
URL: http://minglittrigajul.blogg.se
Postat av: Dejan JUL

Detta ser så sjukt gott ut!!
Ne nu vet jag vad jag ska göra till helgen!

2014-11-06 @ 08:42:39
URL: http://Julenstid.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.