Saffranspannacotta med pepparkakskross och glöggelé

God kväll!
Snölyckan varade inte länge för som jag trodde kom regnet istället och nu är det bara slask ute. Det ser dock ut att bli kallare framöver nu så snart kanske snön ligger kvar på backen. Bara det inte blir för mycket :)
 
Ni som läst min blogg ett tag vet att jag är en riktig pannacottaälskare. I eftermiddag gjorde jag därför två sorters pannacotta. Eller ja, det var samma pannacotta men olika "toppingar". Väldigt gott i alla fall och svårt att misslyckas med. Jag använder alltid gelésocker multi istället för gelatinblad eftersom det är betydligt enklare att använda. Har man bara gelatinblad hemma går det dock bra ändå såklart.
 
 
SAFFRANSPANNACOTTA (4 port)
Ingredienser:
5 dl grädde
1 dl gelésocker multi
1 kuvert saffran (0,5 g)
 
Gör såhär:
Blanda ihop grädde, saffran och gelésocker multi i en kastrull.
Koka upp och låt koka i ungefär en halv minut. Ta av kastrullen från plattan.
Låt svalna i någon minut innan du häller upp pannacottan i fyra glas och stoppar i kylskåpet.
Låt stelna i cirka 3 timmar.
 
Toppingar:
Jag valde att lägga på krossade pepparkakor på två pannacottor, vilket man gör precis innan servering.
Sedan gjorde jag även en glöggelé som går att göra ungefär en timme innan pannacottorna är klara.
 
Glöggelé: (4 port)
1 dl valfri glögg (jag tog Blossas alkoholfria)
1 dl gelésocker multi
 
Gör såhär:
Blanda ihop glögg och gelésocker multi i en kastrull.
Koka upp och låt koka i ungefär en halv minut. Ta av kastrullen från plattan.
Låt svalna i någon minut innan du fördelar glöggelén över de fyra pannacottorna.
Ställ in i kylskåpet igen och låt stelna i ytterligare i en timme.
 
 
 

Postat av: Malin

Det såg väldigt gott ut! Ska man inte ha saffran i pannacottans blandning under tiden man ska koka den? :)

Svar: Vilken miss! Nu är receptet uppdaterat :)
Amandas jul

2014-11-01 @ 19:47:00
URL: http://maah.blogg.se
Postat av: Josefine

Såg riktigt fint och gott ut!

2014-11-02 @ 12:06:20
URL: http://www.nattstad.se/josefinesjul



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.