Saffranskrans med mandelmassa och choklad

Jodå, jag lever, fast man kan tro annat om man tittar på den dåliga uppdateringen. Inget barn har kommit än heller men jag har ont och det är tungt just nu, vilket har gjort att bloggen inte har prioriterats. MEN - Nu är jag tillbaks ;)

I årets nummer av Amelia Jul bjuder Leila på ett par nya julrecept och vi provade på att göra hennes saffranskrans igår. Otroligt läcker blev den och framförallt STOR, haha. Receptet ger två stora kransar men vi delade degen och gjorde en krans och resten vanliga saffransbullar i formar. Man gör som man vill helt enkelt :) Sedan tycker jag att man variera fyllningen också om man vill, vit choklad istället för mörk till exempel.

Saffranskrans med mandelmassa och choklad (Två stora kransar)
Ingredienser:
200 g smör
2 kuvert (1 g) saffran
5 dl mjölk (3 %)
½ dl vispgrädde
1 pkt (50 g) jäst
2 ägg
1 ½ dl strösocker
1 krm salt
16-17 dl vetemjöl special

Fyllning:
200 g kvalitetschoklad
200 g mandelmassa
50 g smör
1 uppvispat ägg + 1 msk vispgrädde till pensling

Gör såhär:
Smält smöret i en kastrull, tillsätt saffran och låt det koka upp.
Ta av från värmen och tillsätt mjölk och vispgrädde.
Vispa ut jästen med den fingerljumna vätskan i en bunke. Tillsätt ägg och strösocker.
Arbeta in vetemjölet i degvätskan lite i taget tills degen börjar släppa från kanterna. 10-15 min i maskin.
Låt degen jäsa i bunken under en bakduk till dubbel storlek.
Sätt ugnen på 200 grader, varmluft. Kavla ut degen till en avlång form på ett bakbord.
Bred på mjukt smör, strö över grovriven mandelmassa och hackad mörk choklad.
Rulla ihop degen som när du gör klassiska kanelbullar och skär 4-5 cm tjocka skivor och lägg tätt intill varandra tills du format en krans.
Låt jäsa en andra gång under bakduk i cirka 20 minuter.
Blanda ägg med vispgrädde och pensla kransen, grädda i cirka 12-15 minuter.


Postat av: Madeleine

Mums!

2014-11-19 @ 11:39:58
URL: http://madeleinesrecept.wordpress.com
Postat av: Eliza

Titta in hos dej.Mums såå GoTT!! Ska pröva denna i dag eller imorn tror jag bestämt;))

2014-11-22 @ 01:56:51
URL: http://Elizakroon.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.