Grönstedts Noël 2013

Jag är ingen cognacdrickare. Varför? Jag är för snål. Därför blev jag så glad när jag fick chansen att prova årets julcognac från Grönstedts. Flaskan, som är på en halvliter kostar 399 kronor och finns på systembolaget från och med 2 december.
 
"Grönstedts Noël 2013 har klassiska inslag av torkad frukt, nötter och knäck där tonerna av torkad frukt går mot aprikos och inslagen av nötter karaktäriseras av rostad mandel. Sötman i årets julcognac är till skillnad mot fjolårets upplaga närmare choklad än kola. Ytterligare ett spännande inslag i årets julcognac är dess toner av apelsin."
 
 
Efter att sambon tagit några klunkar av cognacen frågade jag honom vad han trodde den hade för smaker. Apelsin var den första gissningen och han hade alltså rätt trots att det kanske inte är den mest framträdande smaken i denna cognac. Jag tycker som honom att det är ganska svårt att känna smaker i en så pass stark dryck, men det är klart att man hittar dom om man vet vad man ska leta efter.
 
Grönstedts Noël 2013 är den åttonde utgåvan av den populära julcognacen från Grönstedts och personligen tycker jag att den känns otroligt lyxig. Den har en fyllig och god smak och smakerna gifte sig fint hur klyschigt det än låter.
 
Cognacen påminner mycket om whisky fast utan rökigheten som brukar finnas i whisky. Stefan Mårtensson, som är den som tagit fram julcognacen har börjat se en trend att personer med ett stort whiskyintresse även har börjat intressera sig mer för cognac, och det förstår jag. Min whiskyälskande styvfar älskar även cognac och blev helt klart avundsjuk när det var jag som fick denna flaska och inte han. Men var lugn Stefan, jag tar med resten till julbordet :)
 
Vill ni också ha något extra lyxigt efter julbordet, köp en flaska Grönstedts Noël 2013 :)

Postat av: Liza

Jag är också för snål för sådant men vad roligt att få i present så att man kan lyxa till det lite under juldagarna! :D

Svar: Ja men precis! :)
Amandas jul

2013-10-27 @ 12:36:10
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.