Pannacotta med vit choklad och julnötter

Jahapp, då var det bara tre veckor kvar till första advent....TRE! Om ynka tre veckor lyser ljusstakarna i fönstret och saffransbrödet är redan bakat. Sedan kommer nog vi förmodligen även att slänga upp både tomtar och granen till första advent, så man hinner njuta eeextra länge :)
 
Igår var det pannacottadags igen. Vi hade vit choklad hemma så därför blev det en pannacotta med vit choklad. Vad jag skulle ha på var det svåra men när jag hittade hasselnötter i skafferiet fick jag idén att rosta dessa tillsammans med julkryddor. 
 
 
Pannacotta med vit choklad och julnötter 
Ingredienser (6 portioner)
5 dl grädde
1 1/4 dl gelésocker multi
1 tsk vaniljsocker
100 g vit choklad
 
Hasselnötter
Kardemumma
Kanel
(Valfria julkryddor, till exempel nejlika)
 
Gör såhär:
Koka upp grädde, gelésocker multi och vaniljsocker. Ta kastrullen från plattan och bryt chokladen i mindre bitar.
Rör i choklad eftersom och låt den smälta i den heta grädden.
När all choklad smält, låt allting koka upp igen och koka i ungefär en minut.
Ta från plattan och ta fram sex fina glas.
Fördela "smeten" i de sex glasen och ställ i kylskåp för att stelna i minst tre timmar.
 
Innan servering:
Rosta hasselnötter i en stekpanna på medelvärme. Passa hela tiden!
Lägg sedan nötterna i en torr och ren kökshandduk och gnugga bort skalet.
Lägg tillbaka nötterna i pannan, häll på kryddorna och liiiite smör och låt rostas ytterligare någon minut.
Placera nötterna på pannacottorna.
 
 

Postat av: Axelina

Åh, nu blev jag sugen på pannacotta! Kan tänka mig att det var gott :D

Svar: Jaaa, vit choklad och nötter är aldrig fel :)
Amandas jul

2013-11-10 @ 14:00:16
URL: http://ourchristmas.blogg.se
Postat av: Klara Strömqvist

Åh vad härligt! LOve it :)

Svar: Ja, prova! :)
Amandas jul

2013-11-10 @ 16:40:41
URL: http://klaralovisastromqvist.blogg.se/
Postat av: Olivia - LJUVA JUL

Pannacotta tycker jag är så jäkla gott! Du gör alltid jättespännande recept också, vill alltid pröva dem :)

Svar: Tack, vad snäll du är! :) Försöker få dom så juliga som möjligt, finns ju sååå många härliga julsmaker :)
Amandas jul

2013-11-11 @ 08:21:27
URL: http://ljuvajul.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.