Lusselångpanna

God morgon!
Jag har precis bläddrat igenom arkivet lite och såg att jag bakade en lusselångpanna förra året men att jag aldrig skrev ner receptet här. Elakt av mig för jag minns att det blev riktigt gott och bullarna blev enoooorma och sånt gillar ju jag. Inga minibullar för mig utan det ska vara stort, saftigt och mycket fyllning. Här kommer i alla fall receptet, som från grunden kommer från Mia Öhrn men som fått sig ett gäng småändringar...
 
 
Lusselångpanna
 
Deg:
50 g jäst
Ca 17 dl vetemjöl
2 krm salt
5 dl mjölk
2 saffran (fyra påsar)
1 dl strösocker
150 g rumsvarmt smör
2 ägg
 
Fyllning:
200 g rumstempererat smör
4 tsk kanel
200 g mandelmassa
1 ägg
Pärlsocker
 
Gör såhär:
Smula ner jästen i en stor bunke. Blanda mjöl och salt i en annan bunke.
Värm upp mjölken så att den blir fingervarm. Häll i saffranet i mjölken och rör om.
Häll mjölken över jästen och lös upp den. Tillsätt även mjölblandningen, resten av sockret, det mjuka smöret och ägget.
Arbeta ihop till en deg och knåda degen ordentligt, 5 minuter i hushållsassistent eller 10 minuter för hand. Låt degen jäsa övertäckt i minst 40 minuter.
Rör under tiden ihop smör och kanel till fyllningen.
När degen jäst klart, kavla ut den till en rektangel, bred på kanelsmöret och riv över mandelmassan.
Rulla ihop degen och skär rullen i tjocka skivor. Lägg bullarna med lite mellanrum på en smord plåt. Låt jäsa övertäckt i cirka 40 minuter.
Värm ugnen till 200 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över pärlsocker och grädda i mitten av ugnen i cirka 20-25 minuter.
 
 
 
 

Postat av: felicia

gott :)

2013-11-29 @ 12:19:24
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se/
Postat av: Annika

Gott :)

2013-11-30 @ 16:35:30
URL: http://blogofphoto.webblogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.