Favorit i repris - Saffransscones med kanelsmör

Jag är en frukostälskare och just vid juletid är det extra mysigt att äta en god frukost. Favoriten är självklart den hederliga risgrynsgröten men inte långt därefter kommer dessa saffransscones som är gudomligt goda. Jag la upp receptet förra året men gör det nu igen eftersom jag fått många nya läsare, och sedan har jag även ändrat på små detaljer som gör dessa scones ännu godare. 
 
Dessa passar perfekt på julaftonsmorgonen och kanelsmöret som smälter över brödet....ja vad ska man säga? Mmmmm...
 
Saffransscones (Två stora "kakor")
Ingredienser:
1 dl mjölk
2 paket saffran (1 g)
5 dl vetemjöl
En knivsudd salt
1 tsk bakpulver
1 msk socker
60 g kallt smör
1 ägg
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 250 grader.
Koka upp mjölken med saffranet och ställ kastrullen åt sidan för att svalna.
Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och socker i en bunke. Gör det NOGA!
Tärna smöret och nyp ihop med de torra ingredienserna till en deg.
Blanda ner ägg och saffransmjölken och knåda till en deg.
Dela degen i två delar och platta till dom som två tekakor. Skär ett kryss över kakorna och nagga.
Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.
 
Låt sconesen svalna en aning men absolut inte så att dom blir kalla.
Rör under tiden ihop rumstempererat smör med kanel och ät detta på brödet.
 
 

Postat av: Irene

Å måste jag prova baka till familjen. Själv så gillar inte jag saffran men barnen.

Svar: Ja, gör det! :) Tråkigt att du inte gillar saffran men finns ju så många andra kryddor vid jul så det gör ju inget att man inte gillar allt :)
Amandas jul

2013-11-27 @ 14:39:05



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.