Pepparkaksmuffins med chokladfrosting

God morgon!
Beställde en ny dator i söndags och igår kom den, så hela kvällen igår gick åt till att föra över allt på den gamla hårddisken till den nya. Nu verkar det som att allt är klart och jag är back in action! :)
 
För några dagar sedan fick jag ett nytt paket från Tårtdecor, som innehöll ett spritspaket med åtta spritspåsar och fyra stycken tyllar. Fick även med en liten burk med rött ätbart glitter. Därför bestämde jag mig för att göra cupcakes i helgen, en lite annorlunda version av det till och med.
 
 
Eftersom det var själva frostingen som var det viktiga på dessa cupcakes valde jag att inte göra några avancerade muffins utan jag köpte en färdig pepparkaksmix från Kungsörnen, blandade denna med vatten och hällde i smeten i muffinsformar från Kalasform. Det blev exakt 12 stycken.
 
Jag funderade länge på vad jag skulle göra för frosting och eftersom det blivit populärt med pepparkaka + choklad så bestämde jag mig för att göra en chokladfrosting. Jag använde mig utav en nyhet - philadelphiaost med marabouchoklad.
 
 
Recept på Amandas chokladfrosting:
100 g philadelphiaost med Marabou Mjölkchoklad
60 g rumstempererat smör
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
4 dl florsocker från Dansukker
 
Lägg samtliga ingredienser i en bunke och vispa försiktigt ihop till en slät smet med hjälp av en elvisp.
 
 
När det gäller att spritsa ut frosting gäller det att frostingen har en ganska fast konsistens så den inte rinner. Jag fick tillsätta lite mjöl i min för att få en fastare konsistens, men det berodde på att jag tog för mycket av philadelphiaosten. Frostingen ska även gärna stå i kylskåpet någon timme innan man använder den.
 
När muffinsarna svalnat helt och frostingen blivit kall skopar man över den till spritspåsar. Jag fick med ett instruktionshäfte på vilka tyllar man skulle använda när och lite tips på hur man kunde göra. Det var kul att få lite olika mönster på mina cupcakes istället för att bara bre ut frostingen som jag brukar göra. Hade min frosting varit ännu fastare hade det förmodligen blivit snyggare, men jag tyckte ändå att det blev rätt bra och dessa tyllar går ju att återanvända hur många gånger som helst, så jag kommer absolut att använda dom fler gånger :)
 
Mina muffins fick en väldigt fin och hög form i ugnen vilket gjorde att jag skar av toppen på allihopa för att frostingen inte skulle rinna. De muffins jag fyllde fick sedan tillbaka sitt lock. Efter att alla muffins blivit spritsade strödde jag på lite rött glitter, vilket gjorde dom ännu finare! :)
 
Spritspaketet går att köpa HÄR för 149 kronor.
Glittret går att köpa HÄR för 59 kronor.
 

Postat av: Maries strålande jul

Det där så ju väldigt smarrigt ut!

Sv: visst är muggen söt, den kostade bara 10kr!

2012-11-14 @ 10:56:16
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Linda

Jag är på jakt efter glitter men hur är den här? Glittrig eller mer som färgat strösocker?

Svar: Inte superglittrig, men ändå fin :)
Amandas jul

2012-11-18 @ 22:36:12
URL: http://livetifoton.blogspot.com
Postat av: Shameless

Nä vilka söta formar ^^

Svar: Ja eller hur :)
Amandas jul

2012-11-19 @ 19:54:23
URL: http://fulldisclosure.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.