Äpple- och kanelmuffins med julfrosting

Jag har fått hem ett helt gäng med produkter från Mixwell, vilket är ett märke som säljer glutenfria produkter, så som bakmixer och och mjöler. Idag provade jag deras muffinsmix som man blandar med enbart vatten och matolja. Sedan är det upp till en själv hur man vill fylla muffinsarna och jag valde att göra äpple- och kanelmuffins. Till detta gjorde jag en julfrosting, och resultatet blev verkligen hur lyckat som helst.
 
Jag blev imponerad över hur lätt det vara att få till en bra smet av muffinsmixen från MixWell och resultatet blev fina och fasta muffins med en perfekt konsistens. Något för alla glutenallergiker alltså :)
 
Muffinsformarna med muminmotiv som jag använde är självklart från Kalasform. (Superformar!!)
 
 
RECEPT
Äpple- och kanelmuffins med julfrosting
 
Ingredienser:
En förpackning MixWell muffinsmix
2 dl vatten
2 dl matolja
Två äpplen 
Kanel

Blanda ihop muffinsmixen med vatten och olja. Låt smeten stå i kylskåpet i någon timme. 
Självklart går det att göra muffins enligt sitt eget grundrecept istället. Låt även denna smet stå i kylskåpet eftersom de får en bättre höjd i ugnen då.
 
Ställ muffinsformar i en muffinsplåt eller en vanlig plåt och fyll formarna till ungefär hälften. Skala och hacka små bitar av äpplena och tryck ner i varje muffinsform. Strö över lite kanel.
Ställ formen i mitten av ugnen och grädda i cirka 20-25 minuter på 170 grader.
Ta ut formen och låt svalna.
 
Frostingen:
60 g rumsvarmt smör
100 g philadelphiaost
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk ingefära
½ tsk kardemumma
1 tsk kanel
 
Vispa försiktigt ihop alla ingredienserna till en slät smet med hjälp av en elvisp. 
När muffinsarna svalnat helt, spritsa eller bred ut frostingen på muffinsarna. Avsluta med lite kanel på toppen.
 
 
 

Postat av: Kamilla

Jisses, blir man inte sugen så säg!!
Julfrosting, hur gör du det?

Du har en sak att hämta inne hos mig :)
http://sotjul.blogspot.se/2012/11/i-your-blog.html

Svar: Det står i receptet :) Tack så jättemycket, blir superglad!
Amandas jul

2012-11-02 @ 17:03:32
URL: http://sotjul.blogspot.se/
Postat av: jul 2012

Underbar blogg. Väldigt välskriven. Härligt att du redan har börjat blogga inför julen 2012. Vad tror du blir årets julklapp?

2012-11-02 @ 17:35:47
URL: http://minajulklappstips.com
Postat av: Sandra

Såg väldigt mumsigt ut=)

Svar: Ja, det blev riktigt gott :)
Amandas jul

2012-11-02 @ 18:37:25
URL: http://sandransjul.blogg.se/
Postat av: Ida Sandberg

åh vad gott! det ska jag baka till jul!

Svar: gör det, riktigt gott :)
Amandas jul

2012-11-05 @ 09:09:01
URL: http://lovebyida.webblogg.se
Postat av: Emilia

Vad gott det verkade med äpple- och kanelmuffins med julfrosting. Vilka fina muffinsformar! :)

Svar: Det var supergott! Ja, visst är dom :)
Amandas jul

2012-11-06 @ 23:13:07
URL: http://miadiana.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.