Årets julköttbullar

Idag har det rullats köttbullar till julbordet. Vi gjorde köttbullar av två kilo köttfärs så istället för att steka dom i stekpanna stekte vi dom på en plåt i ugnen istället. MYCKET smidigare och det enda man behöver göra är att smälta smör på en plåt i ugnen, 250 grader. När smöret är smält lägger man köttbullarna på plåten och steker dom mitt i ugnen i ungefär 10 minuter.
 
Vi slängde i lite allt möjligt i köttbullarna, bland annat senapen jag fick från Kronans Droghandel. Här kommer receptet vi knåpade ihop :)
 
JULKÖTTBULLAR (Cirka 100 stycken ganska stora)
Vi delade alla ingredienser på två och hade två bunkar, eftersom man måste ha en STOOOR bunke annars.
INGREDIENSER:
2 kilo köttfärs
6 gula lökar
5 dl grädde
2 dl ströbröd
2 ägg
4 msk Kronan Droghandels senap
6 vitlöksklyftor.
1 tsk Kryddpeppar (mortlad)
Salt, svartpeppar, vitpeppar efter smak
Cayennepeppar, chilipulver efter smak
 
GÖR SÅHÄR:
Blanda grädden med ströbröd och låt svälla i cirka 10 minuter.
Häll sedan i köttfärsen, finhackad lök, ägg, senap, pressad vitlök och kryddor.
Blanda noga med hjälp av händerna och forma sedan köttbullar av färsen. Lägg på en fuktad tallrik.
Stek köttbullarna i antingen stekpanna eller i ugnen.
 
 

Postat av: Ellinor

Helt klart den juligaste bloggen jag har sett! Väldigt fint!

Svar: Men tack! :) Jättekul att höra!!
Amandas jul

2012-12-16 @ 19:43:38
URL: http://fotoellinor.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.