Pepparkaksscones.

20 DECEMBER - Känner ni stämningen?
Idag har jag gjort pepparkaksscones och dessa blev fantastiskt goda!
Därför är jag såklart snäll och bjussar på receptet :)


Ingredienser: (Det blir tre stora scones typ)
1 ½ dl mjölk
50 gram smör
1/4 dl strösocker
1 dl havregryn
3 dl vetemjöl (Jag tog hälften rågmjöl)
2 tsk bakpulver
1 ½ tsk kanel
½ tsk malen kardemumma (Jag hade inget, men det gick bra ändå!)
½ tsk malen ingefära
½ tsk malen kryddnejlika
½ tsk salt

Gör såhär:
Blanda mjöl, havregryn, socker, bakpulver, kryddor och salt i en bunke.
Skär smöret i bitar och blanda det med mjölet med fingrarna till en grynig massa.
Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg. Rör inte i onödan!
Dela degen i tre bitar, häv på lite mer mjöl om det behövs.
Forma tre centimetertjocka scones, eller kavla degen och gör figurer istället.

Lägg på bakplåtspapper, pudra över lite kanel och grädda i 10 minuter i 250 grader.




Postat av: Lisas Jul

Japp, stämningen är närvarande! Snart 21:a, aaah! :D

2011-12-20 @ 15:42:40
URL: http://lisasjul.webblogg.se/
Postat av: Helena - Hellys Jul

Wow, vilken kombo! Den har jag aldrig hört förut. Men känns ju faktiskt given. Gott!

2011-12-20 @ 16:18:05
URL: http://hellysjul.blogspot.com
Postat av: ojsemma

måste ja prova imorgon

2011-12-20 @ 22:47:32
URL: http://ojsemma.blogg.se/
Postat av: Hanneles julparadis

Intressant recept.

2011-12-23 @ 14:51:55
URL: http://hannelestraditioner.blogspot.com/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.