Egengjord glögg

Höst höst höst....hur mycket ska jag tjata om det egentligen? Mycket tydligen ;) Men är det inte mysigt med alla färger och den friska luften? Ja, det är kallt om morgnarna men otroligt friskt och härligt tycker jag.
 
Ännu är det bara höst men om man har tänkt att göra egen glögg som ska vara färdig till advent så är det dags att göra den nu. Det finns varianter som bara tar någon dag och till och med "fusk" där man bara blandar en flaska glöggarom med vin och lite socker. Men nu pratar jag alltså riktig glögg. Glögg som får stå och gotta sig i flera veckor och bli sådär superbra. Här kommer det bästa receptet enligt mig.
 
Ingredienser: (Ett par flaskor, går att dubbla om man vill ha myyyycket)
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst, 50 g
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära, ca 5 cm
1 kanelstång
2 pkt russin, 500 g
2,5 kg socker
 
Gör såhär:
Blanda alla ingredienser i 10-liters hink. Täck med plastfolie och gör små hål i den.
Låt brygden stå i rumstemperatur i minst tre veckor, gärna sex. 
Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Skippa bottensatsen! ;)
Värm upp och njuuuut.
 
Bildkälla Google
 

Postat av: misshappineess.blogg.se

Det är såå mysigt med höst och jag tjatar precis lika mycket som du :D

2015-09-29 @ 19:37:46
URL: http://misshappineess.blogg.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.