Att komma på 48 paket....

Hej på er!
Nu är vi inne i september med kalla nätter och snart är nog den första frosten här. Vad fort det går alltså, September brukar ju vara den månad då de första butikerna brukar plocka fram julsakerna. Vi får se hur det blir i år, men förhoppningsvis kan man hitta en del jultecken redan denna månad.
 
Ni som har barn och gör paketkalendrar till dom - hur gör ni? Jag efterlyser lite tips eftersom jag tänkte försöka mig på att göra en varsin kalender till barnen. Jaja, den äldsta har precis fyllt två och den minsta blir ett i december så för dom är det kanske inte en så stor grej, men jag längtar efter det där letandet efter smågrejer att slå in som barnen sedan får varje decembermorgon. Jag tror inte det blir så svårt att komma på 48 paket ändå hur konstigt det än låter - det finns ju hur mycket småprylar som helst att köpa :) 
 
Mitt stora bekymmer är inslagningen. Ska jag slå in samtliga paket i vanligt julpapper och lägga i en låda eller ska jag anstränga mig lite och köpa ett finare papper och snöre och lägga dom någon annanstans? Det blir ju svårt att ha paketeten inom räckhåll för barnen för då är nog alla 48 paket öppna redan första december :) Och numreringen...hur gör man den på ett snyggt sätt?
 
Har ni något tips eller kanske något blogginlägg om det hela så hojta till eller länka! Alla tips uppskattas!
 
Kram på er.
 
Bild från Google

Postat av: victoriajul.blogg.se

Jag har svårt att hinna med och fixa 48 st paket eller få ihop så många toarullar (eller ja egentligen 72 st men den yngste är så liten ) så i år får de två stora barnen dela på en kalender som jag ska göra med toapappersullar och silkespapper till en gran hade jag tänkt.

Svar: Smart med toarullar! Och bra att man kan dela på en kalender mellan barnen :)
Amandas jul

2015-09-07 @ 10:15:08
Postat av: Maries strålande jul

Jag har gjort lite olika, jag började med numrerade paket och snören men när jag skulle göra till 4 barn blev det både för skrymmande och omständligt så då gick jag över till korgar eller spannar. När barnen blev äldre drog jag ner på antalet paket. Här http://julen.gladers.net/#post61 och här http://gladers.net/tider/jul/esjulkal.htm du se lite av mina tips.

Svar: Tack för länkarna och tipsen. Ska genast kika!
Amandas jul

2015-09-07 @ 17:51:16
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Ingegärd Lundqvist

Gjorde så här till mina tre barn när de var små: Köpte ett pussel med jul eller vintermotiv. La det själv. Räknade ut hur många bitar per dag det blev, dvs delade antalet bitar på 24. Plockade isär pusslet. Började i ett hörn och jobbade mig längs kanten och runt och inåt mot mitten. Gjorde fina små paket och märkte dem med datum. Sedan fick var och en öppna och pussla var tredje dag (man kunde så klart hjälpas åt!) tills pusslet var helt igen på julaftonsmorgonen. Då delade jag ut varsin skattkarta som ledde fram till julmorgonsskatten som gömts någonstans i huset. Skatten kunde individanpassas efter ålder,smak och intressen. Oftat fanns där något läsbart, lite pyssel, godis, en leksak. Detta var en uppskattad variant och traditionen hängde med ända upp i tonåren.
Kanske är detta något för dig?
Hälsningar Ingegärd



Svar: Men vad smart!! Tusen tack för tips :)
Amandas jul

2015-09-10 @ 10:37:31



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.