Julfika

Något som är bland det bästa med hösten är alla julnyheter som avslöjas och jag gillar framför allt boksläppen. Varje år kommer det ett helt gäng med boknyheter och som julbloggare har jag ofta turen att få läsa dessa före alla andra.
 
Libris förlag släpper i år nyheten "Julfika" som är skriven av Anna Braw.
 
 
Det första som slog mig när jag fick boken var att den var väldigt liten och smidig. Många kokböcker är sådär klumpiga och nästan jobbiga att använda sig utav men detta är en liten, söt bok som till och med går ner i väskan utan problem om man skulle vilja det. 
 
Efter att ha bläddrat igenom boken kan jag konstatera att den är väldigt enkel. Det är bilder på ena sidan och recept på den andra. Boken börjar med ett förord och avslutas med ett register. Där i mellan är det bild, recept, bild, recept, osv osv osv. Inget fel i det men jag är en sån som uppskattar när det står lite tips och trix bland sidorna också. 
 
När det gäller recepten är det allt från mer traditionella recept så som lussebullar och kaffekakor till mer annorlunda sådana så som smörgåspepparkakor och saffransäppelkaka. Det är en bra variation på recepten och många fångar mitt intresse. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att prova på pepparkaksbullar, dadelbröd och apelsinrutor. Jag skulle nog säga att det finns något för alla bland alla recept.
 
För att sammanfatta det hela så är boken "Julfika" en ganska enkel bok med många intressanta recept. Jag skulle önska att boken kändes lite mer inbjudande med en annan bild på omslaget kanske, men innehållet är det absolut inget fel på och jag kommer definitivt att prova på flera av recepten till jul.
 

 
Är man intresserad av Jesu födelse har Libris Förlag även en bok som heter "Julbarnet" som är skriven av Rose Lagercrantz. Boken handlar om just natten Jesus föddes och till detta är det vackra illustrationer av Rebecka Lagerkrantz. Jag skulle kunna tänka mig att boken skulle passa som högläsningsbok för en skolklass i juletid eller om man läser den för sina barn för att förklara varför vi egentligen firar jul.
 

Postat av: Matilda

Julfika låter som en väldigt trevlig bok, det är kul med tips på lite nya grejer att bjuda på under alla glöggmingel man är med på.

2014-10-06 @ 16:30:16
URL: http://julpurist.blogg.se
Postat av: Dejan

Det verkar vara en helt underbar bok, har dotter på 5 månader, så den ska jag skaffa och spara tills hon blir större. :)

2014-10-06 @ 21:15:46
URL: http://julenstid.blogg.se
Postat av: Dejan

Det verkar vara en helt underbar bok, har dotter på 5 månader, så den ska jag skaffa och spara tills hon blir större. :)

2014-10-06 @ 21:15:50
URL: http://julenstid.blogg.se
Postat av: Ellen

Den ska min dotter få i julklapp.

2014-10-06 @ 21:41:26



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.