Ska man skämma bort barnen till jul?

"Nu är det jul igen och...oj, vad det går pengar! Men vad får oss att tro att vi måste köpa ett berg med julklappar för att barnen ska tindra? Reklamen? De stora bloggarna? Eller något så enkelt som kärlek till våra små?"
 
Så inleds ett repotage i månadens "Vi föräldrar". Repotaget handlar om barn och julklappar och om det dom kallar för "årets stora köpfest". Som jag tidigare berättat är detta första julen som jag är mamma. Min dotter kommer att vara drygt fyra månader på julafton och i år känns det därför ganska självklart att inte köpa mer än någon enstaka klapp till henne.
 
Men sen då? Nästa år till exempel när hon börjar förstå lite mer. När hon börjat gå och leka. Hur gör man då? Ni som har barn, köper ni massor med julklappar till era barn fyllda av leksaker eller köper ni få klappar som faktiskt innehåller något vettigt? Tänker ni att "det är ju bara jul en gång om året" och "h*n kommer jämföra med sina kompisar som får fler julklappar". Är julen en tävling att vara den bästa föräldern och ge flest julklappar? Nej, jag vill inte hamna där.
 
Kommer jag att fastna i det här träsket och börja jämföra mig med andra på sociala medier så som till exempel facebook. I repotaget i "Vi föräldrar" står det mycket om det, hur facebook svämmar över av lyckliga statusar och inlägg som till exempel "Ska slå in montessori-klossarna nu, ååh min lilla prins kommer att bli sååå glad". Det är ingen som skriver statusar så som "F-n, lika stressigt i år igen, hetsköpte ett prinsesslott och en alldeles för dyr bilbana idag på lunchen" eller "Köpte 30 lussebullar på Seven Eleven idag, pallar inte kladdet när man ska göra egna". 
 
Det vore kul att höra era åsikter i den här frågan. Ska man skämma bort barnen till jul? Hur gör ni?
 
 
 
 

Postat av: Lisas Vinterland (nu på blo.gg)

Jag tror det beror på hur man börjar! Jag skulle inte låta det gå för långt från början (tror jag, är inte förälder). Det är nog extremt svårt att först ösa över massa julklappar och sen dra in på det när åren går.. jag fick själv 40 klappar som liten och minns att jag tyckte det var för lite om mina syskon fick fler någon jul, haha! Så vill man inte att barnen ska känna även om det bara är av god tro man ger massa klappar. Tror det kan vara bra att sätta en hemlig gräns som man försöker hålla, hur många klappar ska man max köpa varje jul till varje barn? Och försöka hålla sig till det.. men det är klart, köper andra i familjen mer så blir det ju skumt om man ger minst även om man inte ska tänka så. Svår fråga, haha :P För barn förstår ju inte alltid att det inte är mängden som räknas.. men jag tycker iaf inte att man ska skämma bort för mycket. Klart det ska va klappar, men inte för mycket eller för lite - det man anser är lagom!

Svar: Jag håller helt med dig, det ska finnas en gräns redan från början. Antingen väljer man att överösa barnen med klappar ända tills dom fyller 18 eller så lär man barnen att vara tacksam för de 2-3 julklapparna man får av föräldrarna. Det kommer ju finnas mor- och far-föräldrar som skämmer bort barnen tillräckligt :) Jag kommer också ihåg hur jag och syskonen brukade ligga under granen och räkna paketen för att se om det var lika många till alla, jäklar vad sur jag blev när jag fick färre paket än dom andra ett år ;)
Amandas jul

2013-10-22 @ 15:41:07
URL: http://lisasvinterland.blo.gg
Postat av: Victorias Jul

Nu är inte mina barn så stor 4,5 och 1,5 år så de är inte så noga med hur många julklappar de får. Nu får mina barn en hel del julklappar från oss men då innehåller flera av paketen kläder som de ändå skulle få. De övriga saker de får är sådant som är av bra kvalitet och jag är noga med att det är inget skräp.

Svar: Är det vettiga paket, som kläder tycker jag inte att det spelar så stor roll hur mycket det är. Det är som du skriver att det skulle dom ju ändå få. Men är det materiella ting så som en massa leksaker som egentligen inte behövs kanske man ska fundera på om det räcker med en istället för fem. Bra att du tänker på kvalité, det är ju otroligt viktigt när det gäller barn.
Amandas jul

2013-10-22 @ 17:16:02
URL: http://victoriajul.blogg.se
Postat av: Jul i fjällen

Vår dotter är inte så gammal än, hon är 3 år, men vet absolut vad julklappar o presenter är :) Vi brukar bara köpa typ en leksak från oss o kanske lite kläder. För det finns fyra far- o morföräldrar som ger en massa oxå. De är skilda båda två, så det kommer liksom från fyra håll bara där :) Vi brukar vara ganska hårda med att det inte får bli för mycket leksaker, hellre kläder el. praktiska saker, typ att de ger tre, fyra leksaker var...

Svar: Ja, så känner jag också, att hon kommer bli tillräckligt bortskämd av folk runt omkring :) Av oss räcker det liksom med något litet, jag funderar till exempel på en matstol i år, hon förstår ju som sagt inte någonting i år ändå :) Ja, man får sätta gränser.
Amandas jul

2013-10-22 @ 19:24:36
URL: http://julifjallen.blogspot.se
Postat av: arasen

Jag köper nog rätt mycket klappar tror jag. Men i år får jag inte för maken. Jag själv är uppväxt med jättemycket paket under granen (var ensamt barn och barnbarn i sju år) och han är uppvuxen med väldigt få klappar (han har 6 syskon)..

Jag vill gärna låta min son uppleva jularna som jag fick, medan mannen tycker att det blir för mycket..

Det är svårt, men man lär sig nog balansen efter ett par år (fast min är 5 och jag har inte hittat balansen än). Om det gäller syskon tycker jag det är viktigt att de får lika många paket för samma summa. Jag är väldigt noga med det då mina yngre syskon är tvillingar. Nu har antalet paket ändrats Den ena kan få två medan den andra kanske får fyra, men dom är 15 nu så dom önskar sig ganska olika saker i olika prisklasser..

Svar: Ja, då förstår jag att det blir bökigt när man växt upp på olika sätt. Jag och sambon är ganska eniga om att dottern inte ska bli överöst med paket men samtidigt är det svårt att tänka på det när det väl är dags för man vill ju göra henne så glad som möjligt, FAST det inte handlar om prylar... Ja, balansen kommer nog som du säger efter ett par år, huvudsaken jag får dottern att älska julen så mycket som hennes mamma gör :)
Amandas jul

2013-10-22 @ 19:44:41
URL: http://arasen.blogg.se
Postat av: johanna

Det är ju en jättesvår fråga, men jag tror i regel aldrig att det gynnar barn att man skämmer bort dom med materiella saker. Jag är uppvuxen med en jul som innehållit massor av gemensam TID : vi har bakat ihop, ätit ihop, sett på tv ihop, spelat spel ihop, pysslat ihop. ja du förstår. Att låta ledigheten kring jul upptas av det, det tror jag är nyttigt. sen självklart ger man ju fina saker på julafton, och jag tycker nog man ska tänka mer på vad dom vill ha än vad som är nyttigt jämt, men det är inte havet av presenter dom kommer minnas när dom blir stora som det dom älskade mest.

Svar: Låter som du haft fantastiska jular. Jag hoppas min dotter får uppleva något liknande med :)
Amandas jul

2013-10-22 @ 21:20:38
URL: http://www.arildsdottir.blogg.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Jag har inga barn själv. Men jag har en systerson som nu är 9 år.

De första 5 åren fick han alltid pengar på ett sparkonto av mig + något väldigt, väldigt litet. Just för att han fick så mycket i alla fall.

Jag tror att det är bra att även ta dialogen med far- och morföräldrar. Fastrar och mostrar. Sparkonto (om ekonomiskt utrymme finns) så länge de är små och sen kan man fundera igen när de är större.

Mycket intressanta och kloka synpunkter, både från dig och från övriga kommenterare.

Svar: Sparkonto låter jättesmart. Har tänkt skaffa ett konto till dottern och man kanske skulle göra det innan jul till och med. Tack för idén :)
Amandas jul

2013-10-22 @ 23:36:45
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Jul hos Linda

Jag har ju inga barn, eller några barn i min närhet heller, men jag känner ändå att jag vill dela med mig av min åsikt i den här frågan.

När jag var liten fick jag och min tvillingbror alltid många klappar. Men vi fick alltid exakt lika många, för att det skulle vara rättvist. Mestadels var det ju vettiga saker, många mjuka paket innehållande sånt som vi skulle ha fått i vilket fall som helst.

Jag har nog varit rätt bortskämd. Jag har alltid fått många klappar, och rätt dyra sådana också. Men å andra sidan har jag inte fått gåvor året om, utan alla dessa fina ting har jag fått enbart vid jul och födelsedag. Då tycker jag att det är okej faktiskt.

Angående hetsen på sociala medier är min åsikt helt enkelt att man inte ska bry sig. De människor som känner ett behov av att dela med sig av sådana banaliteter har ju förmodligen inte mycket annat än dyra presenter att ge sina barn. Låt oss alla berätta om våra misslyckanden i stället, för att ta död på det där dryga beteendet. ;)

Svar: Ja, jag växte också upp med hyffsat mycket julklappar och det var viktigt (för mig iaf) att jag fick lika många som mina syskon. Det är sjukt egentligen hur bortskämd man egentligen var :) Men det är väl svårt att INTE skämma bort sina barn, dom är ju trots allt det bästa man har :)
Haha, ja, jag kanske ska chocka mina vänner på facebook och skriva nån negativ status i jul ;)
Amandas jul

2013-10-23 @ 07:50:24
URL: http://julhoslinda.blogg.se
Postat av: Emmas Jul

Detta var ett väldigt intressant ämne, det är nog olika från människa till människa.
Jag skrev ett inlägg om min åsikt på min blogg, eftersom att ämnet som sagt är intressant.

Svar: Kul att du skrivit ett inlägg om det, jag ska genast kika på det! :)
Amandas jul

2013-10-23 @ 16:14:54
URL: http://fames.se/emmasjul/
Postat av: Rebecca

Min son som är 1 1/2 har en spargris där vi lägger i äggapengar (vi har hönor och säljer ägg) vi ska öppna spargrisen innan jul och köpa han en tramptraktor i julklapp. Sen har vi sagt att det blir inte så mycket mer, och allt annat kommer glömmas bort när han får traktorn.

Svar: Åh, men vad smart! Tror också han kommer bli överlycklig av traktorn :)
Amandas jul

2013-10-26 @ 09:51:49
Postat av: Maries strålande jul

Det vi har levt efter är att hitta en balans. Våra barn har inte fått vad de pekat på i affärerna utan de har fått önska sig i julklapp/födelsedagspresent och vi har velat ge dem något de önskar sig. Någon "hallelujahmoment"julklapp men sedan har vi även fyllt ut med sådant de ändå skulle fått såsom kläder , badlakan saker till fritidsaktiviteter och de har varit glada och tacksamma över vad de har fått. Vi har ingen stor släkt så de får inte berg av julklappar, men som sagt vi vill ge dem något som de verkligen önskar sig och längtar efter och jag tror det är nyttigt för barn att få längta lite och inte alltid få saker man vill ha direkt, lite av livets skola.

Svar: Bra tips och åsikter! :)
Amandas jul

2013-10-26 @ 11:38:54
URL: http://julen.gladers.net



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.