Charles Dickens - En julsaga

Charles Dickens föddes år 1812 och 1843 utkom för första gången boken "En julsaga". Boken blev populär redan då och sedan dess har det släppts otaliga böcker och filmer med berättelsen om den snåle Ebenazer Scrooge som avskyr allt vad julen innebär.
 
För några veckor sedan släpptes den senaste boken av "En julsaga" där även Charles Dickens novell "En julgran" finns med. Jag har fått ett recensionsexemplar hemskickat av B.Wahlströms och jag kan bara säga att jag blev helt förälskad när jag såg boken för första gången. Den är helt fantastiskt vacker. Boken är en nyöversätning av Christina Westman som även översatt en rad andra klassiker.
 
 
Ebenezer Scrooge är en girig man som avskyr julen. Det enda han bryr sig om är pengar och han är elak mot alla han möter. Under julaftonsnatten får han besök av tre olika vålnader som tar honom tillbaka till hans barndom och tvingar honom att minnas igen. "En julsaga" förmedlar julens budskap att det är gemenskapen och inte pengarna som betyder något.
 
Jag har sett olika versioner av "En julsaga" på film, både tecknat och otecknat. Storyn är verkligen fantastisk men gör sig allra bäst i en bok, som alltid när man jämför filmer och böcker. 
 
Boken är illustrerad av Robert Ingpen och det är han som gör en så förälskad i denna bok. Först och främst har vi bokomslaget som är helt fantastiskt. Varenda detalj är perfekt och boken lockar verkligen till köp så fort man ser den. Hade jag inte fått ett recensionsex hade jag ändå köpt den, det är inget snack om den saken.
 
Boken är till en början ganska mörk och dyster, vilket också märks av på bilderna som går i mörka färger. Varenda bild är så genomtänkt och jag kan inte bli annat än fascinerad känner jag. Robert Ingpen är verkligen en fantastisk konstnär och förutom "En julsaga" har han även illustrerat bland annat "Alice i underlandet" och "Djungelboken".
 
Handlingen då? Den är lika fantastisk den. Jag visste ju redan från början hur boken skulle sluta men ändå kändes den hela tiden spännande eftersom det är så många detaljer som man missat att ta med i filmen. Boken förmedlar verkligen ett bra budskap och tar fram det viktiga i att bry sig om varandra och strunta i vem som får flest julklappar eller mest julmat. Julen handlar om gemenskap och det är det man trycker lite extra på i denna bok.
 
Boken är stor och tung och helst skulle jag vilja ha den framme året om. Så fin är den faktiskt. Om jag rekommenderar den? Utan tvekan.
 
Ni hittar boken hos bland annat Bokus där den kostar 185 kronor. Ett riktigt bra pris alltså.
 
 
Boken innehåller som sagt också novellen "En julgran" som Charles Dickens skrev 1850. Självklart rekommenderar jag den också för Dickens är ju Dickens - lysande.

Postat av: Stella

Åh vad fin, jag älskar storyn också!
Mysig blogg du har förresten :)

sv: Kul att du gillade outfiten. Och ja, visst är glitteruggsen härliga?

Svar: Tack så mycket! :) Ja, superfina!
Amandas jul

2013-10-26 @ 10:33:19
URL: http://perfectlyincomplete.blogg.se
Postat av: Elina

Åh! Får bli min julklapp till mig själv i år!!

Svar: Det tycker jag! :)
Amandas jul

2013-10-28 @ 16:51:11
URL: http://polciirkeln.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.