Mannerströms jul

Leif Mannerström släppte en julkokbok för tre år sedan men har nu en gjort en remake på den. Den nya boken är i något mindre format och på 160 sidor mot originalbokens 240. Många av bilderna har försvunnit medans de flesta recepten finns kvar.
 
Jag har fått ett recensionsexemplar av "Mannerströms jul", en julkokbok med 100 recept på, enligt Leif Mannerström själv, den godaste julmaten. Boken är utgiven av Norstedts Förlag.
 
 
Som sagt så släppte Leif Mannerström en julkokbok redan år 2010. Jag har inte läst den men som jag förstått det var det fler bilder då eftersom de flesta recepten följer med i denna bok.
 
På tv uppfattas Mannerström som väldigt "barsk" men efter att ha bläddrat igenom denna bok har jag ändrat uppfattning en aning. Jag antar att Leif har gått in en roll när han är på tv och han vill väl kanske uppfattas som just "barsk", vad vet jag. I denna bok får man dock se en helt ny sida tycker jag, en ödmjukare sådan.
 
"Julbordet hemma måste inte vara stort, man måste inte ha samtliga rätter. Men det skall vara gott och godast blir det om rätterna är hemlagade"
Detta är den första texten man kan läsa boken och det är just detta Leif Mannerström trycker lite extra på - att det ska vara hemlagat och inget halvfabrikat. Han lägger in sill, gravar lax, rullar köttbullar, ja, till och med snapsen gör han själv.
 
Boken är rätt enkel samtidigt som den innehåller mycket. Det är recept sida efter sida och inga konstigheter. Självklart bjuds det på bilder till recepten och dessa känns väldigt naturliga och inte konstgjorda som många bilder i receptböcker brukar ha en tendens att vara. Denna bok är väldigt stilren från början till slut och jag gillar det enkla.
 
Boken är uppdelade i olika kapitel och förutom Advent och Tillbehör har Mannerström delat in recepten i de olika fem turerna man "ska" ta när man äter julbord. I första turen är det sill och strömming, i den andra fiskrätter och lax, i den tredje hittar vi skinka, korvar och pastejer, i den fjärde de varma rätterna och till sist har vi gröt, kakor och godis i den femte turen. Jag tycker det är smart uppdelat eftersom det blir enkelt att hitta det man letar och är intresserad av. Vill man till exempel få tips på goda efterrätter går man helt enkelt till den femte turen direkt.
 
Jag gillar helt klart boken och tycker att den bjuder på det där tradtionella. Det är liksom Köttbullar, Janssons frestelse, Ischoklad, Risgrynsgröt och Lussekatter, sånt där som ska finnas till julen. Självklart bryter även Mannerström av med lite udda recept, till exempel på Julgryta, Bruna bönor och Aprikoskompott. Det finns något för alla helt enkelt.
 
"Mannerströms jul" finns att köpa hos bland annat Bokus där den kostar ynka 109 kronor.
 
 

Postat av: Suss

Vilken fin bok!

Svar: Ja eller hur :)
Amandas jul

2013-11-06 @ 15:58:36
Postat av: Olivia - LJUVA JUL

Vad mysig den lät :) Och bra pris också!

Svar: Ja eller hur :) Superbra pris!
Amandas jul

2013-11-06 @ 23:16:17
URL: http://ljuvajul.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.