Lutendrank 2012

En av de mest spännande glöggarna jag fått äran att testa detta år är Lutendrank 2012 från Auld Rare Whisky. Jag har aldrig tidigare smakat en glögg med så hög alkoholhalt som Lutedrank har (17,5 %) och därför trodde jag att den enbart skulle smaka sprit. I vilket fall om helst värmde jag och sambon på glöggen i helgen och eftersom den går att beställas från och med första november tänkte jag att det var perfekt att recensera den nu.
 
Vad betyder egentligen Lutendrank tänker ni? Jo, såhär står det på Auld Rare Whiskys hemsida:
"Vid hovet hos de rika adelsfamiljerna rund om i landet drack man mestadels vin under 1500-talet. Ju sötare vin, desto mer uppskattat. Det torra franska vinet var mindre populärt, det kallades bland annat pötja, en förvrängning av ”vin de Poitou”. Detta röda, lätta vin utskeppades från La Rochello i Poitou och var föga uppskattad vid hovet, speciellt under vintern.

Man drack så kallad Lutendrank - det som vi idag kallar glögg.

Gustav Vasa beställde hem dyrt vin från Europa, men på färdvägen till Sverige händer det att det gick hål på tunnorna och det kom in luft. Därmed var vinet förstört och odrickbart, men den ekonomiska kungen skickade ner det sura vinet till kökspersonalen som värmde upp det, kryddade det med kardemumma, ingefära, kanel och muskot och sötade det med honung. Där med var Lutendrank skapad.
Gustav Vasas son Erik XIV var så förtjust i Lutendrank att han drack det varje morgon tillsammans med mjölk."
 
Vad tyckte jag?
När glöggen var uppvärmd kände man direkt en härlig doft och det doftade verkligen glögg, vilket är väldigt positivt om ni frågar mig. Det var alltså inte bara den häftiga flaskan som tilltalade en, utan doften gjorde också så att man ville dricka glöggen direkt. 
 
Jag var som sagt ganska skeptisk innan jag tog första klunken men blev otroligt positivt överaskad. Det smakade glögg och det var en bra balans mellan alkohol, bär och glöggkryddor. Det kändes inte att det var en hög alkoholhalt utan det var väldigt goda smaker. Både het och ljummen smakade den väldigt bra.
 
Lutendrank är en bärvinsglögg med inslag av bland annat lingon och blåbär. Samtidigt som bärsmaken kom fram på ett bra sätt så smakade det även så som glögg ska smaka, så kryddorna gav glöggen en perfekt balans.
 
Detta är en riktigt bra starkvinsglögg, enda minuset får den på grund av att flaskan bara innehåller en halvliter.
 
Betyg: 4.5/5
 

Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Spännande :-) Den bor tyvärr inte i mitt glöggskåp, men jag har läst om den och är riktigt nyfiken

Svar: Dra iväg ett mail vettja :)
Amandas jul

2012-10-30 @ 18:35:12
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Jag får nog göra det :-)

2012-10-30 @ 22:15:37
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Kul att den fick så högt betyg! :)

Svar: Ja, alltid roligt att ge glögg högt betyg :)
Amandas jul

2012-10-31 @ 08:34:02
URL: http://emelieschristmas.blogg.se
Postat av: Sanna

Cool flaska! Men var den värd 195 kr/500 ml?

Svar: Oj, den är så jäkla dyr alltså? En gång per år skulle jag kunna slänga ut pengar för den, men inte mer än så :)
Amandas jul

2012-11-05 @ 16:12:07
URL: http://sannafestinalente.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.