Gran med inbyggd belysning

God kväll!
Idag när jag och sambon var in till byn för att handla svängde vi av en ren slump in på en liten butik som ska gå i konkurs. Jag köpte tidigare lite julsaker därifrån, men nu var det hela 70 % rabatt på ALLT, så varför skulle man inte kunna hitta något litet mer? Det slutade med att vi gjorde världens klipp genom att köpa en 210 cm-plastgran med inbyggd belysning, som tidigare kostat 1600 kronor, plus en julgransmatta, allt för ynka 500 spänn. Vi hade planerat att köpa en gran med just inbyggd belysning men hade aldrig föreställt oss att hitta en så billigt. Idag är en bra dag alltså :)
 
Nu är alltså frågan - när ska granen upp? Jag har aldrig varit en sån som velat sätta upp granen dagen innan julafton, då hinner man ju inte njuta av den innan julen är över!?? Sambon föreslog att vi skulle slänga upp den ikväll redan, men jag vill nog vänta till åtminstone början av december....tror jag. Ljusstakarna åker nog upp nästa helg, för när vi var och handlade tidigare såg jag ett fönster med en ljusstake, och då är det inte mer än rätt att jag också får sätta upp våra ;)
 
När sätter ni upp ljusstakarna och granen?
 
Imorgon tänkte jag baka och skriva en inköpslista inför jul. Har ju fått en massa roliga värdecheckar att lösa in, men först måste jag ju bestämma mig för vad jag ska köpa för dom. Hinner jag så ska jag nog slå in årets första julklappar å.
 
Trevlig kväll på er!
 
Förra året hemma hos min mor

Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

När det gäller adventsljusstakarna är jag lagom konservativ: Inte före första advent (men jag tycker inte att man behöver vänta till söndag. Fredag blir bra så att man får njuta hela helgen)

Granen har vi tagit fram runt den 22:a hemma hos föräldrarna. Eftersom jag bor 50 mil ifrån dem, men fortfarande åker "hem" över jul så åker min egen gran upp betydligt tidigare - annars skulle jag ju inte hinna se den alls. Lucia kanske. Eventuellt lite tidigare...

Svar: Helst skulle jag vilja sätta upp allt typ nyss, men då försvinner ju julen på något sätt....jag blir nog dock tidigare än dig kan jag lova ;)
Amandas jul

2012-11-18 @ 18:58:58
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Patricia

Hej! Har läst din blogg ett par veckor nu, gillar den :) Tack för tipset om saffranscones- så gott! När det kommer till stakar å gran; stakar upp till advent och gran upp någon vecka innan jul.

Svar: Hej! Kul att du gillar den :) Roligt att höra att du gillade sconesen!
Amandas jul

2012-11-18 @ 19:19:46
URL: http://patriciahagstroms.blogg.se
Postat av: Liie

Grymt med en gran med inbyggd belysning! Skönt att slippa trasslet. Jag plockar fram all jul samtidigt, typ vid första advent eller så.

Svar: Ja, jätteskönt att slippa hålla på med belysningen varje år! Okej, ja, det kanske blir så här också :)
Amandas jul

2012-11-18 @ 19:40:13
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Madde

Åh men var har de utförsäljning någonstans? :)

Svar: Tälle :)
Amandas jul

2012-11-18 @ 20:31:18
URL: http://cochise.blogg.se
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Jag kör på från första advent! :D Med ljusstakar, julsaker och julgran :D

Svar: Härligt! Det blir nog så här också :)
Amandas jul

2012-11-18 @ 21:15:53
URL: http://emmasays.se
Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Jag börjat tagit fram pyntet idag :d hehe

Svar: Vad mysigt! :)
Amandas jul

2012-11-18 @ 21:44:38
URL: http://emelieschristmas.blogg.se
Postat av: viktoria norberg

vi sätter upp adventsbelysningen på första advent sen klär vi granen kvällen före julafton, samtidigt som vi spelar bingolotto :) mysig tradition som vi har haft sen jag var liten :)

Svar: härligt :)
Amandas jul

2012-11-19 @ 07:07:04
Postat av: Liza

Jag tänkte faktiskt ta allt den första advent i år! Kanske att ljusstakarna kommer upp lite tidigare, är ju så juuuulig i år! :)

Svar: Ja, samma här, vill ha fram allt nuuu :)
Amandas jul

2012-11-19 @ 09:37:34
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se
Postat av: Anna-Karin

Oj, va kul med en jul blogg, behöver få lite inspiration. Har inte fått någon känsla för julen över huvud taget i år men jag tror att om jag följer dig här så kommer jag alla gånger få det. Jag älskar allt det här innan jul, går och njuter i affärerna och bara suger in. Fredagen innan advent är en bra dag att ta fram både adventstaken och julgranen, då blir det både en advents- och julgran.

Svar: Kul att du gillar bloggen! Hoppas du hittar mycket inspiration här :)
Amandas jul

2012-11-19 @ 09:53:56
Postat av: Wildrose

Jag har redan satt upp julgardiner i barnens rum och julsängkläder till dem har de också fått, men jag tar väl lite i taget från lördag så jag hinner bli klar någon gång. Det är ju så mycket som ska upp :)

Jag har inget emot att få upp allt nu så jag åtminstonde får julkänsla i två månader. Jag älskar ju julen! Det känns ju alltid så tomt efter man plockat bort den så i år blir jag extra tidig!

2012-11-19 @ 14:26:04
URL: http://wildrose.blogg.se
Postat av: MiaMaria

Jag tar ner allt från vinden första advent, eller fredagen innan kanske är mer korrekt. Lyckas aldrig packa allt i "rätt" lådor efterjul så det ligger huller om buller. Ska jag lyckad hitta adventsljusstaken så får jag packa upp allt och då är det lika bra att ta fram allt. Mer jul! :)

Svar: Haha, ja, det är ju faktiskt en bra ursäkt till att ta fram rubbet ;)
Amandas jul

2012-11-19 @ 21:03:38
URL: http://miamarias.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Jag tycker den 24 november är ett bra datum att ställa upp den på! Då har man en hel månad att njuta av den. Man behöver ju inte pynta den förens den första advent så har man något att se fram emot:)

Svar: Där har du en poäng :)
Amandas jul

2012-11-19 @ 22:24:33
URL: http://Kajsawillhelmina.blogg.se
Postat av: vita_margarita

Tack för en trevlig blogg!
Jag är en konservativ typ ;-) så granen kläs dagen före julafton. De andra juldekorationerna är en HELT annan sak. Från första advent och framöver pyntas det.

Svar: Tack själv för titten! :) Aha, okej, ja, det är intressant att se hur alla gör olika :)
Amandas jul

2012-11-20 @ 05:57:58
URL: http://vitamargarita.blogspot.com/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.