Ett gäng julböcker

För ett tag sedan dök det upp ett helt gäng med böcker från Ica Bokförlag i brevlådan. Det var "Jul med Ernst", "Julboken", "Julens godsaker" och "Julbak med desserter och godis". Nu har jag hunnit bläddra igenom alla böcker och kan därför skriva en liten recension om dom.
 
 
Ernst Kirchsteiger - Jul med Ernst
För er som läst min blogg ett tag vet säkert att jag ÄLSKAR Ernst Kirchsteiger. Han är enligt mig en fantastisk människa som både är väldigt ödmjuk och duktig på det mesta. Ernst var för några år sedan julvärd, vilket han skötte med bravur. Därför är det ju inte mer än rätt att han även fått göra en julbok tycker jag.
 
Direkt när man börjar läsa i denna bok känner man igen Ernst direkt, om man sett honom på tv. Han börjar med en sida förord där jag framför allt fastnade för denna mening "Vi firar en ganska avskalad jul hemma på Erstorp. Inte så mycket glitter, ljusslingor och tomtar i varenda vrå - men väldigt många skor i hallen". Efter förordet kommer en massa härliga recept, och efter recepten kommer ett kapitel om blommor och till sist avslutas boken med en massa pyssel och tips. Svårighetsgraden på allting varierar, vilket gör att boken lämpar sig till alla. Jag uppskattar att det är tre olika delar i boken med mat, blommor och pyssel. Det gör det hela inte så enformigt och allting är väldigt intressant att läsa trots att jag inte direkt kan påstå att jag är någon blomfantast
 
Detta är en otroligt mysig julbok av Ernst Kirchsteiger som jag varmt rekommenderar.
 
Boken finns att köpa på bland annat Bokus för 160 kronor.
 
Kristina Strand - Julboken - Pyssel, pynt, godis, blommor
Detta är en otroligt vacker bok med många stämningsfulla bilder. Även denna bok är lite som Ernst, den har olika delar med allt från pyssel och pynt till godis och blommor. Jag gillar att boken inte är så "svår" utan det finns tips på de allra enklaste pysslen och recepten samidigt som det enkla varvas med det lite svårare som jag kan tänka mig uppskattas väldigt mycket av de pysseltokiga.
 
Boken är verkligen inspirerande och vill man inte följa hennes instruktioner fullt ut så räcker det med att kolla på bilderna och sedan få ett hum på vad man skulle kunna göra. En väldigt fin bok med mycket tips och trix. Absolut värd att läsas!
 
Boken finns att köpa på bland annat Bokus för 154 kronor.
 
Mia Öhrn - Julens godsaker
Jag har ett gäng böcker från Mia Öhrn sedan tidigare, men denna är utan tvekan en av de bättre. Förmodligen för att den handlar om julen ;)
 
Jag gillar Mia Öhrns recept och i denna bok finns det ett helt gäng med härliga julrecept och fina bilder till. I slutet av boken hittar man även mallar till pepparkakshus och det blir ju ett litet plus i kanten. Mia bjuder väl egentligen inte på några supernya recept men det är just enkelheten hos henne jag uppskattar. Recepten är enkla att följa och bilderna lockar en att göra allt som står.
 
Inte den bästa julreceptboken som finns, men helt klart en bra bok att ha hemma i juletider, om man uppskattar det traditionella julbaket.
 
Boken finns att köpa på bland annat Bokus för 94 kronor.
 
Claes Karlsson - Julbak med desserter och godis
Till sist har vi denna bakbok skriven av en man vid namn Claes Karlsson. Boken är liten och nätt och ser väldigt enkel ut när man tittar på omslaget. Boken är också väldigt enkel från början till slut och det är enbart recept man hittar.
 
När det gäller denna bok kan jag nästan tycka att det blir lite FÖR enkelt och jag hade gärna sett något mer i boken. Nu är det bara recept på de högra sidorna och bilder på de vänstra. De flesta recepten hittar man i många andra julböcker också och jag kan väl inte direkt påstå att det är något som sticker ut från mängden. Trots att boken som sagt är ganska liten innehåller den många recept och det är väl det som är det positiva med enkelheten. Man har liksom inte gjort plats för något mer än recept.
 
En receptbok till den som kanske precis flyttat hemifrån och behöver recept till jul. Annars tycker jag att det finns bättre julreceptböcker som jag gärna betalar några guldtior extra för.
 
Boken finns att köpa på bland annat Bokus för 112 kronor.
 




Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.