Juliga böcker

Då var det dags för lite boktips igen. Denna gång är det tre böcker från tre olika förlag. Först och främst har vi "Monikas jul", utgiven av Piratförlaget. Nästa bok heter "Ebbas julstök" och kommer från Ordalaget förlag. Till sist har vi boken "Varför firar vi Lucia?" som 2 kronors förlag givit ut.
 
 
Monika Ahlberg - Monikas jul
Här snackar vi en stor bok med mycket innehåll. Monika Ahlberg har skrivit ner sina bästa julrecept och det är rätt många också. Det är en otroligt bra variation på recept i boken och sånt uppskattas alltid. Jag gillar även att det är lite mer annorlunda recept och sånt man aldrig provat på förr. Några exempel är "mandelkakor med saffran", "karamelliserad saffransgröt", "julsalt" och "kanel- och honungsmarinerad lammfilé med grönsaksröra". Det finns alltså allt från julgodis och annat sött till olika tillbehör, drycker och maträtter
 
Förutom att recepten är otroligt bra och välskrivna är även bilderna av högsta kvalité. Otroligt inbjudande bilder som verkligen lockar tittaren till att följa recepten.
 
Boken finns att köpa på bland annat Bokus där den kostar 199 kronor.
 
Åsa och Ebba Swanberg - Ebbas julstök
Åsa Swanberg och hennes dotter Ebba är författare till denna bok. Boken som är anpassad efter både barn och vuxna är indelade i fyra olika kapitel. Första, andra, tredje och fjärde advent. Förutom att Ebba bjuder på en hel del recept, som för övrigt är ganska enkla, så finns det även lite intressant fakta och pyssel. Bilderna i boken är enkla men ändå charmiga och det märks verkligen att det är Ebba som fått bestämma en hel del om hur boken ska se ut.
 
Jag kan tänka mig att detta är en populär julbok till barn i 10-12 års åldern. Det är som sagt många enkla recept som barnen kan vara med och göra.
 
Boken finns att köpa på bland annat Bokus där den kostar 116 kronor.
 
Angelo Tajani - Varför firar vi Lucia?
Att fira Lucia gör man ju faktiskt inte av vilken orsak som helst och det är just detta som tas upp i denna bok. Boken gavs ut 1996 och det är ju ett tag sedan, vilket också märks i boken. Är man intresserad av just faktaböcker och om julen så är detta en intressant bok.
 
Det är mest text och några enstaka svartvita bilder och efter att man läst boken kan man nog i princip allt om just Lucia.
 
Boken finns att köpa på bland annat Bokus där den kostar 36 kronor.
 

Postat av: Charlie CS

Åh sista boken är sådan nostalgi!
Den använde vi i skolan. Jag gjorde något forskningsprojekt på lucia och använde just den boken!
Tack för nostalgitrippen!

Svar: Jasså? Haha, vad roligt :)
Amandas jul

2012-12-04 @ 21:55:37
URL: http://kulturcramar.wordpress.com
Postat av: Emma

när jag hittade denna blogg så tänkte jag " yes, äntligen någon som älskar julen lika mycket som jag" :D

Svar: men vad roligt att höra! :)
Amandas jul

2012-12-06 @ 16:36:23
URL: http://thecrazychicgirl.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.