B L O S S A - Glöggen heter Blossa

Jag tänkte precis skriva att "japp, då var årets sista glögg uppdrucken", men så är det ju verkligen inte. För att formulera mig bättre så är alltså årets sista recensionsglögg uppdrucken. Vi började dricka glögg redan i oktober i år just för att inte behöva dricka upp allt på en gång. Om jag har tröttnat än? Knappast.
 
Det var i alla fall Blossa som fick äran, eller oturen om man tycker det, att bli sist ut bland dessa recensioner. Blossa skickade mig både deras årgångsglögg 2012 "Yuzu Ingefära" och deras nyhet "Alkoholfri glögg". Såhär blev resultatet efter provsmakningen:
 
 
Blossa 12 - Yuzu Ingefära, Starkvinsglögg 15 %
Det är alltid lika spännande med Blossas årsgångsglöggar och jag gillar att dom vågar prova nya smaker hela tiden. Årets glögg är en vit glögg, vilket jag ofta har svårt att känna någon direkt glöggsmak i. Och ja, det var lite likadant här. Glöggkryddorna kommer inte fram på ett lika bra sätt som när det gäller röd glögg, och det är lite tråkigt.
 
Glöggen smakade citrus (som yuzu är) och smaken av ingefära fanns där den med. Allra bäst smakade glöggen när den hade hunnit svalna lite. Varken varm eller kall alltså, utan någonstans mitt i mellan. Eftersmaken var riktigt god och trots att det inte riktigt smakade glögg så som jag vill ha det, så var det en god dryck. Det är dock tur att Blossa väljer att byta smak varje år :)
 
Betyg: 3/5
 
Blossa - Alkoholfri glögg
Äntligen en helt alkoholfri glögg! Det är sånt jag uppskattar mest, glögg där inte alkoholsmaken tar över och förstör. Blossas andra nyhet är en röd glögg, tack och lov. Den smakar glögg, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att smaken är lite tam. Det är dåligt med sötma, men detta är nog en smaksak eftersom många uppskattar när glöggen är lite mindre söt. Jag vill dock ha den där söta smaken blandat med glöggkryddorna för att det ska kännas perfekt.
 
Denna glögg är god, men jag hade som sagt förväntat mig lite mer smak, för vi snackar ju trots allt om Blossa. Den får dock pluspoäng ändå på grund av att den just är alkoholfri och går att drickas utav alla. Kanske uppskattar barn den lite mildare smaken?
 
Betyg: 3/5

Postat av: Julbloggen - Min Vintersaga

Själv har jag tröttnat, tyvärr! Så pass att jag nästa jul funderar på att inte recencera glögg på bloggen! Eller iafl max 2-3 flaskor.. om man fixar att hålla det är ju en annan fråga :P

2012-12-17 @ 15:46:37
URL: http://minvintersaga.blogspot.com
Postat av: Maria B

Själv har jag intalat mig att det är bra att dricka en massa av ingefäraglöggen då ingefära sägs vara så nyttigt :)

Svar: Haha ja, men precis, det är det ju :)
Amandas jul

2012-12-18 @ 15:06:05
URL: http://www.xn--ingefra-9wa.nu



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.