Godaste morotskakan

Hej på er i höstrusket!
Ingen snö i sikte här, bara regn och en massa plusgrader. Tänk att vi snart är inne i november, vart tog tiden vägen!? Hoppas på lite snö till första advent i alla fall.
 
Idag blev det morotskaka här hemma. Morotskaka är en rikig höstkaka tycker jag och visst är det otroligt gott!? Bland det godaste som finns i bakväg om ni frågar mig. Jag tänkte bjuda på dagens recept för det blev riktigt lyckat.
 
 
MOROTSKAKA
Ingredienser:
3 dl rapsolja
4 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk kanel
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
6 dl grovriven morot
 
Glasyr:
1 pkt creame cheese, 200 g
75 g mjukt smör
1 tsk vaniljsocker
4 dl florsocker
 
Gör såhär:
Vispa olja, ägg och socker kraftigt i några minuter med elvisp.
Sikta ner mjöl, kanel, bakpulver och salt i smeten och rör ihop. INTE vispa.
Tillsätt sist morötterna och häll smeten i en smord och bröad långpanna.
Grädda i 175 grader i ca 25-30 minuter. Känn med sticka!
Låt kakan svalna helt innan glasyren rörs ihop och bres på. Skär kakan i lagom bitar.
 

Postat av: Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta

gott

Postat av: coffeeandcupcake.blogg.se

Mums ^^

2015-10-22 @ 06:52:11
URL: http://coffeeandcupcake.blogg.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.