Änglakola

Det blev inte bara kakor idag utan efter att ha läst Emelies blogg idag snubblade jag över hennes recpet på Änglakola och jag tänkte att äh, jag testar. Jag har aldrig gjort kola tidigare eftersom jag vet hur krångligt det är att få rätt konsistent men jag provade, och det blev såååå bra.
 
Tack Emelie för ett superbra recept. Detta kommer jag absolut att göra fler gånger.
 
 
  
Änglakola:
Ingredienser:
100 g smör
1 ½ dl Dansukker strösocker
1 ½ dl Dansukker ljus sirap
4 msk kakao
1 msk Dansukker vaniljsocker
 
Gör såhär:
Blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och koka på låg värme.
Koka tills kolan når 124 grader, det tar ca 5-8 minuter. Ta bort kastrullen från värmen, gör kulprov, häll sedan upp i en avlång form på bakplåtspapper, ganska liten så du får tjocka kolor, låt stelna i RUMSTEMPERATUR! Skär sedan upp i rutor, innan du skär har du på lite neutral olja på kniven för då får du fina snitt i kolan.
 
 
Förvara kolan i rumstemperatur.
 
 

Postat av: Linn

Vad gott det ser ut!

2015-10-15 @ 20:37:07
Postat av: Emelie - jul i tomteverkstan

Men åh så roligt att du testade! :D vad glad jag blev! Kul att du lyckades också! :) kram

2015-10-15 @ 20:37:08
URL: http://julitomteverkstan.blogg.se
Postat av: Maries strålande jul

Åh så gott med kola!

2015-10-17 @ 16:45:13
URL: http://julen.gladers.net



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.