Saftig kanelkaka

Många frågar efter enkla bakverk och kakor som inte kräver så mycket kunskap. Denna kanelkaka som jag gjorde idag är en sån kaka. Svår att misslyckas med och bara att vispa ihop i stort sett. Twisten i kakan är muscovadorörsockret i fyllningen, men har man inte det går det att använda vanligt strösocker istället. En otroligt saftig kaka som verkligen doftar jul.
 


KANELKAKA
Ingredienser:
175 g smör
2,5 dl Dansukker strösocker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
2 tsk Dansukker vaniljsocker
1 krm salt
1 msk bakpulver
3 dl filmjölk
 
Fyllning:
1 dl Dansukker ljust muscovadoströsocker
1 msk kanel
 
Gör såhär:
Blanda ingredienserna till fyllningen i en liten skål och ställ åt sidan.
Smörj och bröa en springform. Sätt formen på 175 grader.
Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Tillsätt smör och fil.
Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt i en bunke. Sikta ned mjölblandningen i smeten och rör noga.
Häll hälften av smeten i springformen. Strö cirka 3/4 delar av fyllningen jämt över kakan.
Tillsätt resten av smeten och stryk ut den i formen. Strö över resten av fyllningen.
Grädda i cirka 45-50 minuter mitt i ugnen.

Postat av: Åsa

Åh mums! Det här receptet hamnar direkt i min julbakslista.

2015-11-02 @ 13:40:49
URL: http://decembernatter.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.