Godaste lussekatterna

Undra hur många saffransbak det kommer bli i år, haha. Det är bara 17 november och jag har bakat hur mycket saffransbullar som helst hittills. Jag älskar dock att det går att variera så mycket och jag tröttnar verkligen aldrig på saffran så jag kommer nog baka på tills jag är nöjd :)
 
Idag blev det tradionella lussekatter. Jag brukar sällan göra det på grund av att dom ofta blir torra och lite tråkiga. Idag gjorde jag dock en annan variant och bullarna blev väldigt luftiga och fina. Jag körde på kall degvätska men det går självklart bra att med ljummen om man vill att jästiden ska gå fortare.
 
 
Lussekatter
Ingredienser:
1,5 g saffran (3 påsar)
2 tsk rom/cognac (Går att uteslutas eller bytas ut mot vatten/mjölk)
50 g jäst 
5 dl röd mjölk
2 dl socker
1 tsk salt
200 g mjukt smör
12-14 dl vetemjöl
 
Gör såhär:
Blanda saffran och sprit i en kopp och låt dra så länge du har tid med, men minst 10 minuter. 
Smula jästen i en bunke och häll över mjölken och saffransblandningen. Rör tills jästen löst sig.
Tillsätt socker, salt, smör och nästan allt mjöl och arbeta degen. Ca 5 min i maskin eller 10 min för hand.
Låt degen hellre vara lite för lös och tillsätt mer mjöl efter jäsningen om det behövs. Överdriv inte med mjölet :)
Låt jäsa under bakduk i 1,5 - 2 timmar.
Knåda degen lätt och forma till katter eller vad du vill. 
Lägg bullarna på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa ytterligare 45-60 minuter.
Pensla med ägg och strö eventuellt över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen, 225 grader, i ca 7-8 minuter.
 

Postat av: Kina

Hej
mmmmm så gott det ser ut

2015-11-18 @ 20:38:22
URL: http://kinasbetongpyssel.blogg.se
Postat av: Sanna

Gott med lussekatter

2015-11-18 @ 20:41:14
URL: http://myfairytaleneverends.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.