Päron, delicatoboll och hallon & lakrits

Hej!
Imorgon är det första oktober och kvällarna blir bara ruggigare och ruggigare nu. Därför kunde jag igårkväll inte hålla mig borta från glöggen längre utan vi tog oss ett smakprov av Saturnus glöggnyheter " Delicatoboll" och "Päronglögg", plus förra årets nyhet "Hallon & lakrits". 
 
 
Päronglögg, 2,2 %
Päronglögg är inte något man ofta hör talas om så därför kändes detta som en väldigt spännande nyhet. Jag hade dock inte speciellt höga förväntningar eftersom vit glögg brukar ha en tendens att inte smaka glögg utan jag trodde att den helt enkelt skulle smaka päron rakt igenom och vara ganska tråkig.
 
Tji fick jag, för jäklar vad överaskade vi blev. Vid uppvärmning spred sig en härlig doft av pepparkaka i rummet och det doftade verkligen glögg och jul. Smaken av ingefära var väldigt tydlig när glöggen fortfarande var het men lät man den svalna en aning så blev smakerna helt perfekta och det var en perfekt balans mellan päronsmaken och glöggkryddorna. Otroligt imponerande för att vara en vit glögg för det smakade verkligen glögg och detta är helt klart en ny glöggfavorit hos mig.
 
Betyg: 5/5
 
Delicatoboll, Alkoholfri
Så som "Hallon & Lakrits" var en stor snackis förra året så var väl denna glögg det man pratade om i år. Delicatoboll liksom? Funkar det i en glögg? 
 
Japp, det gör det verkligen. Stoppar man ner näsan i flaskan så känner man en tydlig doft av just delicatoboll. Vid uppvärmning doftade det delicatoboll och när man drack var doften...ja, delicatoboll. Jag hade förväntat mig en ganska "tung" smak men så var inte fallet utan den var snarare lite för tunn. Ännu mer glöggsmak hade inte skadat men annars var även denna glögg riktigt god. Smaken av delicatoboll funkade verkligen ihop med glöggkryddorna och den lämnade ifrån sig en lång och härlig eftersmak.
 
Betyg: 4/5
 
Hallon & Lakrits, Alkoholfri
Denna glögg lanserade Saturnus redan förra året men eftersom den blev så populär finns den med i år igen. Jag skrev om glöggen förra året och hänvisar därför till det inlägget eftersom jag känner att jag har samma åsikter även i år. Du hittar inlägget HÄR.
 
Betyg: 4/5

Postat av: BittesJul

Är sugen på att öppna mig päron i helgen. Tror jag skulle älska den

Svar: Det tror jag med så det tycker jag absolut att du ska göra!
Amandas jul

2013-09-30 @ 12:55:34
URL: http://bittesjul.blogg.se/
Postat av: Jul hos Linda

Nu blev jag ännu mer sugen på att göra en Sverigeresa, för att hämta hem lite päronglögg... ;)

Svar: Hehe, gööört! :)
Amandas jul

2013-09-30 @ 13:10:28
URL: http://julhoslinda.blogg.se
Postat av: Nathalie

Vars kan man hitta dom här glöggerna?? i en vanlig affär eller??

Svar: Ja, dom kommer nog ut i livsmedelsbutiker om några veckor :)
Amandas jul

2013-10-07 @ 19:26:57



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.