Baileys Chocolat Luxe

"Lagom till höstmys och adventshelger kommer en nyhet som får den största chokladfantasten att smälta. Skaparen, son till grundaren av Baileys Original Irish Cream, har lyckats framställa en fusion mellan äkta belgisk choklad och Baileys. Resultatet är som att dricka len, krämig och lyxig choklad direkt ur ett glas"

För några dagar sedan fick jag en flaska i brevlådan. En flaska för en chokladälskare, en flaska för mig. 
 
På fredag går vi in i november, temperaturen sjunker, man tänder ljus om kvällarna och man myser. Hösten och vintern är riktiga mysårstider och jag älskar att förstärka detta ytterligare genom drycker, bakverk och annat smaskigt. 
 
Detta är nya Baileys Chocolat Luxe som är en likör med äkta belgisk choklad. Jag har som sagt haft turen att prova på denna och förväntningarna var skyhöga. Det är ju liksom choklad!?
 
 
 
Visste ni att enligt google är november och december de månader vi mest använder sökordet ”choklad” och letar efter recept som innehåller, enligt mig, världens godaste ingrediens. Jag visste inte det, men det är knappast otippat. 
 
Tillbaka till Baileys Chocolat Luxe....
Stoppar man ner näsan i flaskan kan man insupa doften av mörk choklad. Häller man sedan upp likören ser man direkt att konsistensen är lite tjockare än vanliga likörer och färgen är verkligen mörk. Smaken då? Likör är lyxigt och det märker man verkligen av just i denna. I varje flaska finns det minst 30 g äkta belgisk choklad och man känner verkligen vilken kvalité det är. Nog för att Marabou och Lindt gör bra choklad men det blir nästan skrattretande när man jämför dom med äkta belgisk choklad.
 
Konsistensen är som sagt lite tjockare och det kändes som att smälta choklad och äta direkt med sked. Okej, jag överdriver lite kanske och personligen gillar jag konsistensen på denna likör mer än när det gäller andra likörer så tro inte att jag är negativ till att äta smält choklad med sked ;)
 
Jag gillar likör allra bäst till kaffet och Baileys Chocolat Luxe passar extra bra eftersom det är en tydlig chokladsmak och choklad + kaffe = giftermål. Det vet ju alla. Eftersmaken är fantastisk och påminner mycket om en god, mörk choklad.
 
Är du som jag, en riktig chokladälskare så rekommenderar jag att stå och banka på systembolaget den 2 december. En flaska på 50 cl får du för 209 kronor och med tanke på den fantastiska smaken och lyxiga känslan känns det mer än överkomligt.
 
 

Postat av: Maries strålande jul

Det låter gott!

Svar: Ja, gillar man likör och choklad är det verkligen att rekommendera!
Amandas jul

2013-10-30 @ 21:13:20
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Jul hos Linda

Jag gillar inte likör, men den där flaskan var gudomligt snygg alltså! Kanske en julklapp till pappa :)

Svar: Ja, precis! Det är ju en perfekt julklapp :)
Amandas jul

2013-10-31 @ 06:49:23
URL: http://julhoslinda.blogg.se
Postat av: johanna

åh vad härligt! ja jag älskar ju choklad, så det kanske skulle passa mig :)

Svar: det tror jag med isåfall! :)
Amandas jul

2013-10-31 @ 11:09:28
URL: http://www.arildsdottir.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.