Årets glögg från Tegnér & Son

För ett tag sedan hämtade jag ut ett stort paket med glögg från Ripa och Tegnér & Son. Jag fick prova deras glögg förra året också och då fick framför allt Tegnér & Son:s glögg höga betyg men Ripas bag-in-box uppskattades mycket den med. I år är det Tegnér & Son som står för boxen och de bjuder även på en nyhet med smak av apelsin och choklad.
 
 
Tradition Vinglögg, Bag-in-box, 12,5 %
Först och främst måste jag säga att jag älskar det här med glögg på bag-in-box. Boxen innehåller två liter och är perfekt för glöggfesten eller bara när man är några stycken som vill dricka. Otroligt lämpligt.
 
För två liter glögg får man betala 139 kronor, vilket jag tycker känns väldigt prisvärt. Det är en väldigt traditionell glögg och namnet "Tradition" passar därför in väldigt bra. Det är en bra glöggsmak med välbalanserade smaker och den känns helt enkelt lagom, kanske lite tråkig till och med eftersom ingen smak riktigt sticker ut. Tråkig behöver dock inte vara något negativt, för glöggen är helt klart god.
 
Betyg: 4/5
 
Ekologisk Vinglögg, 12 %
Här har vi en ekologisk glögg och det uppskattas alltid. Smaken påminner väldigt mycket om bag-in-boxen. Det är en väldigt klassisk glöggsmak med bra balans och lagom sötma. Det finns glögg som kan bli lite sur i smaken efter några klunkar men inte denna. Som sagt, väldigt lik boxen, men på flaska.
 
Den ekologiska vinglöggen finns att köpa i två olika storlekar. En flaska på 75 cl kostar 65 kronor och en mindre flaska på 37,5 cl går på 45 kronor.
 
Betyg: 4/5
 
Apelsin & Choklad Starkvinsglögg, 15 %
Här har vi årets nyhet och den första tanken är ju att Apelsin och choklad känns som en ganska vanlig kombo. Som de själva skriver i pressmeddelandet så är detta "två av julens signaturkryddor" och jag tycker det är smart gjort att göra en glögg som man vet fungerar smakmässigt.
 
Glöggen är söt men väldigt god och apelsinsmaken har övertaget tycker jag. Det är ingen riktig smak av apelsinsaft utan mer av skalet vilket gör att den inte känns så sliskig. Den lite bittra chokladsmaken kommer i efterhand och gör så att det blir en bra balans mellan sötma och syra. En riktigt god nyhet alltså.
 
En flaska på 50 cl kostar 79 kronor.
 
Betyg: 4,5/5
 
Ekologisk starkvinsglögg, 14,5 %
Åter igen ekologiskt - bra! Starkvinsglöggen påminner mycket om vinglöggen fast den är starkare såklart. Glöggsmaken är bra och trots att det är en starkvinsglögg tar ändå inte alkoholen över, men den ligger faktiskt lite på gränsen. Bra sötma och mycket smak och glöggen är otroligt värmande och passar därför alldeles utmärkt att ta med i termos när man åker iväg på vinterutflykten.
 
Även denna glögg finns att köpa i två olika storlekar. 75 cl för 79 kronor och 37,5 cl för 45 kronor.
 
Betyg: 4/5
 
 

Postat av: Liza

Pelsin/choklad-glöggen låter ju riktigt god! Fast ja, jag är kanske inget fan av chokladglögg då jag inte tyckte om Delicato-bolls glöggen från Saturnus, men denna låter ju lite frisk i smaken samtidigt!

Svar: Ja, den var riktigt god :)
Amandas jul

2013-10-21 @ 18:40:18
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Jag har inte hunnit med mer än apelsin/chokladen. Bibben åker med till helgens aktiviteter (pralintillverkning och korvstoppning!)

Svar: Det gör du alldeles rätt i! :)
Amandas jul

2013-10-21 @ 18:48:04
URL: http://tomtensdotter.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.