Recensioner - Semic Förlag

Jag hade turen att få hem tre fina recensionsexemplar från Semic Förlag för ett tag sedan. Jag gillar Pernilla Wahlgren och förknippar verkligen henne med julen och finns det något bättre än stickade vantar och sockor? Detta var helt enkelt tre perfekta böcker för mig och nu har jag äntligen hunnit kolla igenom böckerna och tänkte skriva ner några rader om vad jag tycker om varje bok.
 
 
Pernilla Wahlgren - Pernillas praliner
Denna bok är så otroligt vacker så det nästan känns jobbigt att ta i den. Pernilla Wahlgren pryder omslaget tillsammans med ett fat med massa godsaker. Boken är skriven av Pernilla Wahlgren och bilderna är tagna av Lina Eriksson.
 
Denna bok är fullproppad av en massa härliga recept. Pernilla skriver själv att boken både innehåller "snabbfixade kakor till spontanfikat" och "lyxigare bakverk till helgen" och jag kan ju inte direkt påstå att hon ljuger. Det är en salig blandning av recept och det finns utan tvekan något som alla tycker om. Förutom att recepten både är genomtänka och relativt enkla att göra så är även bilderna helt fantastiska. Det är en massa fina bilder på Pernillas bakverk men även bilder från Pernilla själv, från hennes barndom, vilket jag tycker är intressant.
 
Boken heter som sagt "Pernillas praliner" men innehåller så mycket mer än bara praliner. Några exempel på recept är daimtårta, biscotti, nougatpralin, rocky road och popcornkola. Många utav recepten passar även alldeles utmärkt till jul, för det är ju då det är "pralinernas högtid" :)
 
Betyg: 5/5
 
Eva Trotzig - Varma tumvantar och några sockar
Jag önskar jag själv kunde sticka och kanske blir det ett nyårslöfte 2013 för herregud vad mycket fint man kan göra med endast garn! Denna bok är skriven av Eva Trotzig och fotografierna är tagna av Malin Nuhma.
 
Denna bok innehåller inte bara en massa fantastiska mönster utan också en hel del tips och råd. Det är en bra variation på mönster i boken och det finns allt från helröda sockor och herrviksvantar till mer avancerade vantar med roliga mönster och färger. Det är olika svårighetsgrader och det tycker jag är jättebra. Samtidigt är bilderna snyggt fotograferade och istället för att ta en tråkig bild på ett par vantar så har man valt att göra bilderna lite roligare med hjälp av att till exempel sätta på vantarna på ett barn eller hänga upp ett par framför öppna spisen.
 
Detta är verkligen en stämningsfull bok och en perfekt julklapp till den som älskar att sticka. Jag funderade på att ge bort denna bok till min svärmor men har nog ångrat mig eftersom jag så gärna vill lära mig sticka efter att ha sett hur mycket fint man kan göra.
 
Betyg: 4/5
 
Pernilla Wahlgren - Pernillas jul
Denna bok har funnits ett tag och jag är väldigt glad över att jag fick chansen att recensera den nu ändå. Åter igen en bok av jultokiga Pernilla Wahlgren och jag har verkligen längtar efter att få bläddra igenom denna bok.
 
Detta är en julbok och i princip alla julböcker är bra tycker jag. Jag gillar som sagt Pernilla Wahlgren väldigt mycket och jag gillar även hennes bok. Även i denna bok får vi se bilder från hennes barndom samtidigt som dessa bilder absolut inte tar över. Jag tycker bara det är intressant att se henne och hennes familj som små. Det är även bilder på hur hon och hennes barn ser ut just nu och jag älskar att hon tar hjälp av sin son vid bakningen. 
 
Denna bok är fullproppad av härliga recept och tips. Det finns allt från mat till kakor och bröd. Det är en otroligt härlig bok att bläddra igenom eftersom den innehåller så mycket fina bilder. Recepten är varierande och känns verkligen intressanta. Jag kan inte göra annat än att ge Pernillas jul en fullpoängare.
 
Betyg: 5/5

Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Pernillas jul har jag och den gillar jag jättemycket! Ser att du också gjorde det :D

Svar: Förstår det! En riktigt mysig bok :)
Amandas jul

2012-10-25 @ 19:46:45
URL: http://emelieschristmas.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.