Pepparkaksmuffins

Nu har startskottet för julbaket gått och idag bakade jag pepparkaksmuffins. Jag ville testa Amaryllis-muffinsformarna jag fick från Kalasform och jag må ju säga att dom var tusen gånger bättre än formarna jag brukar köpa på lågprisbutiker så som Dollarstore och Ö&B. Kvalitén var mycket bättre samtidigt som de gav muffinsarna en bättre form. Dessa hade ju även ett väldigt fint mönster och Amaryllisformar passar ju alldeles yppeligt till jul :)
 
Jag hade inget farinsocker hemma så muffinsarna blev inte sådär bruna och fina som dom ska bli. För mig gör det dock ingenting och gör jag en frosting på dessa senare så kommer ju ändå inte färgen att synas. Muffinsarna blev i vilket fall som helst otroligt goda :)
 
PEPPARKAKSMUFFINS (Ca 15 stycken normalstora)
Ingredienser:
100 g rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker (eller farinsocker om man vill ha en bättre färg)
1,5 dl creme fraiche
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kardemumma
2 tsk pepparkakskrydda
 
Gör såhär:
Vispa smör och socker poröst med en elvisp eller matberedare.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa försiktigt.
Vispa ner creme fraiche och sikta sist ner mjölet blandat med kryddor och bikarbonat.
RÖR till en jämn smet.
Placera muffinsformar på en plåt eller i en muffinsplåt.
Fördela smeten i formarna, ungefär 2/3 i varje form, och grädda i mitten av ugnen ca 10-12 min.
 

Postat av: Johanna

Fin blogg :D

Svar: Tack! :)
Amandas jul

2012-10-21 @ 16:08:48
URL: http://photobyjohanna.blogg.se
Postat av: Victoria

Visst har jag :)

Detta recept ska jag testa.

Svar: Det gör du rätt i! :)
Amandas jul

2012-10-21 @ 18:44:30
URL: http://impalaa.blogg.se
Postat av: Emma

Grym blogg! Älskar också julen :)

Svar: Tack! :) Härligt att höra!
Amandas jul

2012-10-22 @ 14:59:03
URL: http://emmasofiaass.blogg.se
Postat av: Lisa-olsi

Dom låter goda, tack för tipset :)

Svar: Goda var dom! :) Varsågod!
Amandas jul

2012-10-24 @ 01:38:34
URL: http://lisa-olsi.blogspot.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.