Nu är det dags! När är det dags!?

Hej på er!
När är det egentligen okej att börja baka och göra julgodis? Vart går gränsen som säger att det är för tidigt eller som gör så att hela julstämningen slås i kras? Jag vet inte jag...men jag börjar känna ett stort sug efter att göra tryfflar, baka lussekatter och dekorera muffins.
 
I vilket fall som helst så känner jag att jag måste börja handla ingredienser till årets julbak redan nu för att pengarna ska räcka. Det går liksom inte att köpa flera kilo choklad en månad för då ryker det ju en herrans massa hundralappar. Förstår ni hur dyrt det är med choklad egentligen??? Mörk choklad framför allt...och SAFFRAN!!! Köper man fem kuvert saffran så är 150 spänn borta bara sådär...
 
En sats med Rocky road kostade för mig förra året drygt 200 spänn. Det ÄR dyrt att baka och göra godis, men det är ju också lite utav själva grejen när det gäller julen. Att pyssla på i köket, svära över att man brände chokladen och glädjas åt när man lyckades skära fina rutor. Ja, ingen jul utan bakning enligt mig!
 
200 kronor som sagt....det var för EN grej. Det bakas ju minst 10-15 olika sorters kakor, bullar och godis här hemma i juletid och skulle allting kosta 200 kronor blir ju det....ja, 3000 spänn! Det är inte bara för en som är arbetslös...
 
Nä, nu är det dags att börja införskaffa sig ingredienser för att jag ska kunna baka allting som jag vill baka i jul. Men som sagt....när är det okej att börja själva bakandet?
 
 

Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Mmm visst. Det är dyrt som fan. Jag brukar passa på att shoppa choklad på IKEA. Deras 5kronorskakor funkar alldeles utmärkt när man smaksätter med choklad (tex bakar brownies eller choclate chip cookies) men jag skulle inte använda den till att göra tryffel på - då vill jag ha lite bättre grejer. Nötter shoppas med fördel på den "lokala turken" där priserna oftast brukar vara billigare. Och sirap och socker... tja det är ju inte färskvaror direkt, så det är det ju bara att shoppa på...

När ska man börja... Läste en planeringslista, minns inte vart, där det stog följande kloka rader:
I början av december: gör julgodis. Göm det.
20:e december: gör julgodis. Göm det bättre än det tidigare.

Svar: Smart IKEA-tips! Ska jag ha i åtanke. Och kan tänka mig att det finns billigare nötter på såna där miniaffärer. Får se om jag lyckas stöta på någon sån innan jul, nackdelen med att bo i en liiiiiten by ;) Ja, mjöl, socker och sånt är det bara att handla och sånt är ju faktiskt inte jättedyrt som tur är....
Haha, jag kommer nog göra julgodis hela december för det där med att gömma är inte riktigt min grej :D
Amandas jul

2012-10-24 @ 19:37:14
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Mjöl är iofs färskvara... Ju äldre mjölet blir ju sämre jäsförmåga...

Svar: Jasså? Där lärde jag mig nåt nytt!
Amandas jul

2012-10-24 @ 19:45:18
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Postat av: Julbloggen - Christmas Dreams

Jag är inte så mycket för att baka annat än det nödvändigaste!! Förra julen slutade jag ut att göra rockyroad pga priset, men gjorde det ändå.. tyvärr tycker jag inte det var värt det :P Det är ju billigare att köpa hem två, tre askar paradis eller aladdin, egentligen borde det vara tvärtom. Så i år blir det betydligt mindre bak för mig! Det blir det klassiska- knäck och kola och förstås pepparkakor och lussebullar och rullrån :) Möjligtvis även nått godis som är billigare att baka! Men rockyroad är bannlyst ;)

2012-10-24 @ 19:47:31
URL: http://christmasdreams.webblogg.se
Postat av: Julbloggen - Christmas Dreams

Och som svar på din fråga i inlägget.. för min del är det okej på dagen första advent :)) Jag känner att julen börjar då och jag vill ha en kontrast när den börjar, inte att jag hunnit göra allt innan, då känns kontrasten inte lika skarp. Men det är roligt att se när andra börjar julbaka när än det är, man får ju inspiration och tips :)

Svar: Ahaaaa, jag avundas att du lyckas baka så "lite" ;) Första advent....undrar om jag kan hålla mig ända tills dess :P
Amandas jul

2012-10-24 @ 19:49:18
URL: http://christmasdreams.webblogg.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Yepp. Samma sak med bakpulver - som man heller inte tänker på att det inte får bli gammalt. Men iofs... Med mjölet tror jag att man pratar ett halvår och med bakpulver två år eller nåt sånt. Men man ska inte vara säker på att man har bakpulver bara för att man har en burk med lite skrap på botten.

2012-10-24 @ 19:55:34
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Postat av: Lina

Ja, Rocky-road är ett riktigt rikemans godis - men oj oj oj vad värt alla pengar det är! :D Mitt absoluta favorit julgodis :D

Svar: Ja, eller hur, det är ett måste på julen :)
Amandas jul

2012-10-24 @ 20:00:28
URL: http://sagojul.blogspot.com
Postat av: Johanna

Jag brukar börja baka i mitten av november, det brukar kännas som om jag är tidigt ute... Att börja köpa på sig ingredienser var ju en smart idé! Jag har saffran kvar som jag köpte billigt förra året!

Svar: Ja, i november blir det nog första "riktiga" bakningen för mig med...såg att dom har billig saffran på Ö&B nu (Två för 15 kr!!) och den funkar faktiskt väldigt bra, så jag måste nog ta mig dit :)
Amandas jul

2012-10-24 @ 20:09:39
URL: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Postat av: Kamilla

Ojoj, ja det där med att gömma godis som man bakat tidigt funkar inte här :P det är jag som gömmer= jag som äter upp det :D
Men som många tipsat, köp ingredienser nu, baka lite senare... Jag brukar börja baka i november, och får baka mer i december ;D

Svar: Haha, nä, det är svårt att hålla sig borta från allt det goda man bakat ;) Ja, blir mycket bakning i november och december :)
Amandas jul

2012-10-24 @ 20:23:00
URL: http://sotjul.blogspot.se/
Postat av: Jenny

Brukar alltid börja baka lite väl sent, efter lucia någon gång. Nu är jag mammaledig så i år ska det börjas i tid. Får väl se hur länge det räcker iof då jag har en godisgalen son & man här hemma :-) Får väl baka flera gånger

Svar: Oj, ja, det var sent! :) Ja, jag är också godisgalen så det blir nog till att baka flera gånger om...
Amandas jul

2012-10-24 @ 20:52:27
URL: http://nikitasplace.wordpress.com
Postat av: Sannas Christmas

Man kan väl börja när som tycker jag! Det är ju bara att frysa in :) Fast det klart, julkänslan det ger att julbaka vill man ju ha i december också, fast man kan ju dela upp det, så att det bara blir trivsamt och stressfritt bakande i december!

Svar: Jo, det är sant, men det blir nog i november :)
Amandas jul

2012-10-24 @ 21:02:28
URL: http://www.sannaschristmas.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.