Recensioner - Rabén och sjögren

Jag har fått hem tre fina böcker från Rabén och sjögren, och en av böckerna kan jag tänka mig är en riktig storsäljare i år. Det är Astrid Lindgrens bok "Tomten är vaken". Förutom denna har jag även fått "Jul i stora skogen" av Ulf Stark, och "Julpyssla tillsammans" av Ingela Jonasson.
 
 
 
Astrid Lindgren & Kitty Crowther - Tomten är vaken
Det är hela 52 år sedan Astrid Lindgren skrev denna bok, men inte förrän i år, 2012 har boken getts ut på svenska. Boken är ingen typisk "Astrid Lindgren-bok" och den påminner faktiskt inte överhuvudtaget om något annat som hon gjort tidigare. Jag hade väldigt höga förväntningar på denna bok eftersom jag älskar Astrid Lindgren.
 
"Tomten är vaken" handlar om en liten tomte som smyger runt bland husen varje natt och pratar med djuren på tomtevis.
 
Besviken är bara förnamnet när det gäller "Tomten är vaken" och detta beror nog på att den inte alls liknar Astrids andra böcker. Jag saknar värmen och humorn som brukar komma från henne. Denna bok tar inte mer än någon minut att läsa igenom och jag tycker inte ens att den fungerar som en barnbok eftersom den inte alls fångar intresset hos läsaren. Den blir för enformig och trots att det är en barnbok tycker jag ändå att det ska finnas en fungerande handling. Till och med illustrationerna känns ganska anonyma och språket i boken är faktiskt....tråkigt!?
 
Nä, jag hade förväntat mig någon slags mysfaktor i denna bok, men blev som sagt otroligt besviken. Inte ens fyraåringen här hemma diggade boken...
 
Betyg: 1/5
 
Ulf Stark - Jul i stora skogen
Detta är en stor och fin bok som verkligen känns inbjudande när man har den i händerna. Boken handlar om en vresig hustomte som tycker att allt är jobbigt. En dag blåser hans vantar, luva och skylt bort och hamnar i stora skogen där två kaniner hittar sakerna. Kråkorna berättar att det står "Tomten till S" på skylten och hela skogen tror att det betyder att Tomten ska komma till Stora Skogen. Dom tar reda på vad jul är och börjar förbereda sig för att Tomten ska komma.
 
Ulf Stark är en väldigt duktig författare och Eva Eriksson som gjort bilderna i boken är otroligt duktig även hon. Boken ligger på drygt 100 sidor så det är kanske inte en saga att berätta för de minsta barnen. Jag tycker dock språket är anpassat efter 4-5 åringar men det finns ingen chans i världen att en fyraåring sitter still och lyssnar när det gäller 100 sidor. Nej, språket i boken hade gärna fått vara lite "mognare", i alla fall anpassat efter 7-8 åringar. 
 
Själva handlingen i boken är intressant tycker jag men ändå blir boken lite tråkig ibland eftersom den är så pass lång. Man hade kunnat tryckt ihop allting till hälften och fått en bättre bok. Bilderna gör boken mysig att bläddra igenom men handlingen håller inte riktigt. Jag tycker även att det är konstigt med en SUR tomte. Jag tycker man ska visa upp tomten för barnen som en glad och hjälpsam figur, inte tvärtom.
 
Vissa "kapitel" i boken är mysiga och småroliga, men jag tycker ändå inte att boken håller måttet. Jag kände i alla fall ingen större julkänsla när jag läste den.
 
Betyg: 2.5/5
 
Ingela Jonasson - Julpyssla tillsammans
Till sist har vi en pysselbok, skriven av Ingela Jonasson. Boken är ganska tunn men innehåller ändå en hel del. Det är framför allt pyssel där barn kan vara med och det är väldigt fina steg-för-steg bilder. Det känns naturligt när bilderna är knäppta rakt upp och ner på barn som pysslar. Man har inte försökt få till rätt ljus och allt vad det heter på fotografspråk utan bilderna är knäppta på barn i ett naturligt och avslappnat tillstånd, och det tycker jag är bra.
 
Språket i boken är inte formellt utan otroligt härligt och det kan till exempel stå "Tjoho, allt limmat!". På varje pysselsida finns även en liten ruta med allt man behöver som man kan checka i liksom. Detta gör man förslagsvis med blyertspenna så man kan sudda ut efteråt.
 
Det är en bra variation på pyssel och några exempel är "gipsade stjärnor", "smällkarameller, "fiskdammsfiskar" och "snömätare". Det är mycket fina pyssel och bra beskrivningar. En otroligt rolig bok till barn runt 8-års åldern kan jag tänka mig och framför allt till föräldrar som gillar att pyssla med sina barn.
 
Betyg: 4/5

Postat av: Maries strålande jul

Nämen vad synd att Astrid Lindgrens bok inte var bra, kanske därför hon inte givit ut den på svenska..

Svar: Ja, kanske är så..
Amandas jul

2012-11-03 @ 19:54:19
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Cissi Par

Åh barnböcker är ju bland det underbaraste! =)

Svar: Jo, för det mesta så :)
Amandas jul

2012-11-04 @ 09:49:01
URL: http://cissipar.blogg.se
Postat av: Julbloggen - Min Vintersaga

Jag hade höga förväntningar på tomten är vaken.. men tydligen är den inte så bra alltså!

Svar: Ja, jag med, men vem vet, du kanske gillar den :)
Amandas jul

2012-11-04 @ 17:31:37
URL: http://minvintersaga.blogspot.com
Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Så tråkigt att Astrid Lindgrens bok inte fick högre betyg. Hade tänkt köpa den, men jag tror att jag hoppar det!
Grattis till blogg.se's förstasida! :)

Svar: Fast du kanske gillar den, vad vet jag :) TACK, blev jätteglad när jag såg det!
Amandas jul

2012-11-05 @ 05:54:46
URL: http://emelieschristmas.blogg.se
Postat av: Tina

Kul tips! Ja lite julkänsla har man ju redan =)

Svar: Vilken tur, det är inte långt kvar nu :)
Amandas jul

2012-11-05 @ 07:45:56
URL: http://tinasvardag.blogg.se/
Postat av: SkellHell

Härligt med en massa julläsning. Synd med Astrids bok, som du säger har hon ju gjort en massa bra och som ger värme i kroppen. Fast denna bok verkar vara bland den första hon skrivit och det kan ju vara orsaken till att den är sämre? Bara en tanke jag fick :)

Svar: Jo, jag tänkte på det jag med. Var ju trots allt 52 år sedan hon skrev den, och dom bättre idéerna kom väl upp efteråt ;)
Amandas jul

2012-11-05 @ 08:25:16
URL: http://skellhell.se
Postat av: a.

Åh va mysig blogg :) Längtar så efter julen.

Svar: Tack! Ja, jag med :)
Amandas jul

2012-11-05 @ 09:07:09
URL: http://frokenpositiv.blogg.se
Postat av: Lillie

Vilken tur att jag kikade in här. Hade precis tänkt att köpa Astrids nya bok till min systerson. Men då hoppar jag det :)

Svar: Ja, jag tyckte inte språket passar ett barn egentligen, men alla tycker ju i och för sig olika :)
Amandas jul

2012-11-05 @ 15:23:44
Postat av: Susanna Hellén

Hej! Jag instämmer och tycker din blogg ska bli kul att följa! Perfekt med alla juliga tips och inspiration nu i dessa tider :-) hoppas du kan tipsa om någon bra julmusik lista. Ska ha lite glöggmingel på söndag :-) tips? /Susanna

Svar: Hej! Kul att höra :) Du hittar min spotifylista till höger på bloggen, hoppas den duger! :)
Amandas jul

2012-11-05 @ 18:12:55
URL: http://Http://sannashairstyle.blogg.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Åh vad tråkigt att den inte var bra... Nu blev jag lite ledsen...

Svar: Fast....vi kan ju tycka olika vi också faktiskt :)
Amandas jul

2012-11-06 @ 07:06:27
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Postat av: Ingela Jonasson

Hej Amanda,
Så roligt att du gillade min bok! Och jag kunde väl aldrig drömma om att överträffa en Lindgren-bok... ;-)
Kika gärna i min blogg:
http://pysslatillsammans.blogspot.se/
och just denna veckan dubbelbloggar jag faktiskt:
http://barnboksnatet.blogspot.se/2012/11/galet-pysslig.html
God & pysslig jul!
Ingela


Svar: Hej! Vad roligt att du tittade in, och ja, din bok är betydligt bättre än Astrid Lindgrens :)
Roligt att du också bloggar, ska absolut kika in!
GOD JUL!
Kram /Amanda
Amandas jul

2012-11-22 @ 16:48:52
URL: http://pysslatillsammans.blogspot.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.