Julplanering

De allra flesta tänker säkert än att "äh, det är låååångt kvar till jul, jag hinner", men i själva verket är det inte mer än drygt två veckor kvar till första advent, och då vill åtminstone jag ha det mesta klart och kunna njuta av december. "Vad kan man göra nu då?" tänker ni, och det är just det jag tänkte ta upp i detta inlägg.
 
KÖP JULKLAPPARNA NU! Fasen, vänta inte till sista veckan för du kommer bara att förstöra för dig själv trots att du varje år tänker att "det är charmigt att stressa i slutet" och "man SKA stressa i juletider". Nä, det är inte charmigt och vadå SKA? Ska inte julen vara en tid då man mår BRA? Ut på julklappsjakt i helgen eller ännu bättre, till veckan om du är ledig någon dag så slipper du allt helgfolk. Tycker du som jag att varför ska man köpa klappar i butikerna, så beställ från internet! Coolstuff, Smartasaker, Ellos och Bluebox är bara några sidor som har väldigt mycket fint till alla. Ett annat tips är att köpa en båtkryssning i julklapp, för det är billigare än vad man tror.
 
KÖP JULMAT OCH INGREDIENSER! "Julmat nu?" tänker ni. Ja, väldigt mycket går att frysa ner och hur kul är det att stå och rulla köttbullar sista veckan när man egentligen bara vill mysa i soffan med glögg och praliner? Rulla köttbullar av nötfärs eller blandfärs innan första advent och frys ner några lådor. Enkelt att bara ta upp när det är dags och skönt att göra det tråkiga innan riktiga julmyset börjar. Även till exempel prinskorv går att frysa ner så passa på att bunkra upp så du inte blir förbannad för att det är slut på affären dagen innan julafton. Det mesta av julgodiset ska göras i december tycker jag men det hindrar ju inte en från att köpa ingredienser redan. Det är så skönt att ha allting hemma när man väl bestämmer sig för att köra igång och hur skönt är det inte att sprida ut ingrediensköpet på två löner egentligen? SUPERSKÖNT! Så köp hem choklad, nougat, marschmallows, mjöl, socker och allt ni kan tänkas behöva...
 
Kolla ljusstakarna! Som sagt, det är bara två veckor kvar nu och har någon adventsljusstake pajjat så är det dags att köpa nytt så man inte står där första advent utan belysning i fönstret. Fungerar alla lampor? Är något trasigt? Ska något bytas ut? Kastas? Kolla det nu, så hinner du även köpa nytt om det behövs.
 
STÄDA! Det är inte kul att städa adventshelgen, eller hur? Börja redan nu att torka ur skåp och lådor och spara endast dammsugningen och skurande av golvet till dagarna innan advent. Då kommer du att minnas första advent som annat än en städhelg.
 
Jag tror vi börjar såhär, och kommer jag på fler tips så får jag väl helt enkelt återkomma. Jag har åtminstone allt under kontroll här hemma, HAR DU!? :)
 
 

Postat av: Emma Ivarsson

http://emmasjulkalender.blogspot.se/




Du är min största insperation

Svar: Men tack! Vad gullig du är! :)
Amandas jul

2012-11-16 @ 16:03:26
URL: http://emmasjulkalender.blogspot.se/
Postat av: Madde

Superbra inlägg! Det tänker jag minsann tipsa om i min blogg om det är ok :)

Svar: Tack! Absolut :)
Amandas jul

2012-11-16 @ 16:33:48
URL: http://cochise.blogg.se
Postat av: Pockethexan

Du har en sådan härlig blogg man blir så glad o bara vill börja julpyssla (vilket jag har gjort o ska visa om någon dag på min blogg...).

Kul att du visar julböckerna du har fått, skulle du vilja vara med på min bokblogg o berätta om dem, det skulle vara såå gulligt av dig! Snälla <3

Om du skriver till mig på [email protected] o skickar med de bilder du vill ha med så lägger jag ut det hos mig o länkar självklart tillbaks hit till dig!
Kramis från Pockethexan

Svar: Tack! Kul att höra :)
Just nu är det väldigt mycket och jag har ont om tid, men jag hör av mig längre fram om jag skulle ändra mig :)
Amandas jul

2012-11-16 @ 16:36:45
URL: http://pockhexorna.blogspot.com
Postat av: Malin

Smarta tips inför julen! :)

Svar: Kul att du tycker det! :)
Amandas jul

2012-11-16 @ 16:38:59
URL: http://Www.malinlindstroms.blogg.se
Postat av: Sotnosen!

Nästan klar med julklappar! ;-)

Svar: Skönt! :)
Amandas jul

2012-11-16 @ 17:59:46
URL: http://lillgrodanskrypin.blogg.se
Postat av: Maries strålande jul

Jag brukar vara väldigt planerad inför julen men nu när jag både pluggr och jobbar så släpper jag på en hel del tidigare måsten. De flesta julklappar är fixade!

Svar: Skönt att klapparna är fixade i alla fall!
Amandas jul

2012-11-16 @ 18:10:07
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Minna

Hej! Jag har redan julpyntat hemma, är också väldigt redo för julen! :) hihi

Svar: Oj, ja, då är du verkligen redo! :)
Amandas jul

2012-11-16 @ 21:31:25
URL: http://kminna.blogg.se
Postat av: Mari

Du är så grym! Får så mycket inspiration när jag läser din blogg! Tack för alla tips :)

Svar: Men tack! Jättekul att höra :)
Amandas jul

2012-11-17 @ 00:37:45
URL: http://Virrpannanmari.blogg.se
Postat av: Anna

Åååh jag måste verkligen sätta igång och fixa!! Jag kom ju på den fantastiska iden att planera in lite barnafödande i mitten av december vilket ger mig ännu mindre tid! Ska dock baka lussebullar under helgen och slänga in i frysen! Får ta en pyntardag snart innan bebis kikar ut!

Svar: Haha, åh, men det är ju härligt med en liten ny familjemedlem i jul också :) Då får man kanske minska på julen detta år och slå på stort nästa år när du har en 1-åring :)
Amandas jul

2012-11-17 @ 00:43:48
URL: http://Http://princessanna.blogg.se
Postat av: Julbloggen - Min Vintersaga

Alltid bra att planera! ska själv julstäda snart, blev panik förra året.. så pass att det blev tungt att pynta!

Svar: Ja, det är ju faktiskt det :) Aha, men skönt att du är i tid i år då!
Amandas jul

2012-11-17 @ 01:35:24
URL: http://minvintersaga.blogspot.com
Postat av: Matilda

Jag börja planera i slutet av September. :P Dock är hela sovrummet fullt av julklappar och julklappspapper. Så det ända jag har kvar att göra är inhandla lite mat och frysa in och lite andra godsaker. :)
Jättebra inlägg! :D

Svar: Det är vettigt gjort! :) Skönt att inte ha så mycket kvar, då kan du njuuuta resten av tiden :)
Amandas jul

2013-11-09 @ 12:59:53
URL: http://mendolo.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.