Brownies med pepparkaksdeg och choklad

Hej igen!
Först och främst vill jag gratulera Madeleine som vann limpistolen från Dremel. Jag fastnade för hennes motivering och hoppas du får till snygga pepparkakshus nu :)
 
Själv började jag dagen med att baka. Eftersom jag som sagt fått bland annat pepparkaksdeg sponsrat var det ett givet val att jag skulle prova på att göra Brownies med pepparkaksdeg och choklad, som jag blev tipsad om hos Erica. Ett relativt enkelt recept och själva kakan blev ju hur läcker som helst! Älskar blandningen av vit och mörk choklad, och genom att tillsätta pepparkaksdeg blev det ännu godare!
 
Brownies med pepparkaksdeg och choklad
Ingredienser:
200 g mörk choklad
200 g smör
4 ägg
2 ½ dl vetemjöl
150 g vit choklad
2 dl socker
1 krm salt
Pepparkaksdeg
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader och flytta ner gallret till den nedre delen.
Smält smöret försiktigt i en kastrull. Dela den mörka chokladen i bitar och låt den smälta i smöret.
Rör till en jämn smet och ställ kastrullen åt sidan.
Vispa ägg och socker lätt. Rör sedan ner chokladsmeten i ägg-sockersmeten.
Blanda sedan i salt och vetemjöl och rör noga tills smeten är helt slät.
Häll smeten i en smord form med löstagbar kant (ca 22 cm i diameter).
Hacka vit choklad och tryck ner i smeten och tryck sedan ner bitar av pepparkaksdeg lite här och var.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 15 minuter.
Låt svalna och ställ i kylskåpet.
 
Kakan kan frysas.
 

Postat av: Wildrose

Kikar in lite då och då eftersom du skriver så roligt om julen. Tänkte skriva ett inlägg om din blogg hos mej så andra får julstämning också men jag tänkte skicka med en liten önskan; Kan du inte blogga om den glögg som är bäst just nu och din favoritpeppar kaka mm? ;)

Tack för en rolig blogg!

Svar: Tack, vad roligt att du gillar bloggen! :) Jag tar med din önskan och ska försöka få ihop ett sådant inlägg framöver! Kram!
Amandas jul

2012-11-19 @ 14:18:52
URL: http://wildrose.blogg.se
Postat av: Anonym

Det ser super gott ut! Ska springa till ica så fort jag kommer hem! ska överraska mamma som älskar pepparkakor:) Tack för receptet! :)

2012-11-19 @ 14:43:04
Postat av: Gardenhouse

Tack för all jul inspiration :)
Ha en fortsatt fin måndag,
Sussi

Svar: Tack för titten! :)
Amandas jul

2012-11-19 @ 14:48:35
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Postat av: Madeleine W

Tack, tack, tack snälla rara söta du. Du gjorde min dag. Är helt överlycklig över vinsten. Oj vad den kommer användas flitigt här hemma. Jag har inte fått något mail från dig men ska jag maila min adress till dig?

Har varit sugen på att baka brownies med pepparkaksdeg sen förra året, är det lika gott som det låter?

Ha en underbar dag och tack ännu en gång.
Kramar

Svar: Jag mejlade till [email protected] igår, men mejlet kanske har fastnat i skräpkorgen eller så kom det inte fram alls!? Men ja, mejla gärna adressen till [email protected] så kommer snart pistolen på posten :)
Ja, brownien var supergod tycker jag!

KRAM!
Amandas jul

2012-11-19 @ 15:48:50
URL: http://www.minvitajul.blogspot.com
Postat av: Lina

Åh, hittade in till denna bloggen idag och blev superglad! Har inte längtat tills julen förrän nu efter att varit in här :D fortsätt att sprida din härliga julstämning! :)
Skulle vara roligt o du kunde göra lite "bästa av" inlägg :) ex: bästa glöggen, bästa julmusten, bästa julgodiset osv :)

Svar: Tack, vad glad jag blir! :) Ska absolut ta med din önskan och se vad jag kan göra!
KRAM!
Amandas jul

2012-11-19 @ 15:51:58
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Visst är det to die for?? Du var lite mer återhållsam som gjorde i en springform haha! Mitt recept för långpanna fick ju helt sjuka propotioner :-)

Svar: Jaaa, gott var det! Haha, ja, jag hade förväntat mig en liten kladdkaka typ, men kakan blev ju sjukt tjock och maffig så det blev rätt mycket ändå :)
Amandas jul

2012-11-20 @ 01:27:53
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Mums :D

2012-11-20 @ 10:37:08
URL: http://emelieschristmas.blogg.se
Postat av: Julbloggen - Min Vintersaga

Ser smaskigt ut!

Svar: Det var det också :)
Amandas jul

2012-11-20 @ 13:56:46
URL: http://minvintersaga.blogspot.com



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.