Rocky road

Rocky road blev otroligt populärt på grund av Leila som gjorde det i ett av sina julprogram för några år sedan. Sedan dess har jag sett säkert ett tiotal olika varianter på dessa, och det är precis så det ska vara tycker jag - att man ska kunna göra om ett recept och stoppa i det man gillar allra bäst!
 
Jag fick min inspiration från Erica och kommer aldrig att kunna tacka henne tillräckligt för det. Det låter superfånigt men hennes variant på Rocky road är bland det godaste godiset jag någonsin ätit i hela mitt liv. Japp, det är sant! 
 
Igår var det dags att göra årets Rocky road. I år följde jag inte Ericas recept helt och hållet utan jag gjorde små justeringar. Visst, jag rekommenderar mitt recept men rekommenderar ännu hellre att stoppa i det man själv tycker är gott. Det finns liksom inga gränser! :)
 
Rocky road á la Amanda (och Erica
Detta blir en stor sats, ungefär två stora glassbyttor.
 
Ingredienser:
400 g ljus choklad
200 g mörk choklad
100 g vit choklad
Tre matskedar nutella
Två påsar dumle gingerbread
En påse maltesers
En påse kinapuffar
4 dl salta nötter (jag använde pistage och jordnötter)
Två nävar minimaschmallows
 
Gör såhär:
Smält hälften av chokladen tillsammans med nutellan ovanför ett vattenbad.
Hacka resten av chokladen och rör ner i den smälta chokladen. 
Tillsätt resten av ingredienserna och rör om. Kom ihåg att hälla i marchmallowsen sist eftersom dom smälter så lätt.
Häll över hela smeten på en plåt med bakplåtspapper på. 
Släng över några minimarschmallows som dekoration och lägg in plåten i kylskåpet för att stelna.
När det stelnat, ta ut plåten och skär i bitar.
 
Förvara i kylskåp eller frys.
 

Postat av: EMMAS!

mums :D

2012-12-11 @ 15:25:50
URL: http://eemma.se/
Postat av: Liie

sv: Jättekul att du är med och tävlar om valfri godisbox i dagens lucka, lycka till!

Haha shit det där låter riktigt gott alltså! Och verkar enkelt, kanske till och med jag klarar av ;) Måste bara kommendera din receptbok också, gillar att du har en alldeles egendesignad :)

Svar: Ja, det är både superenkelt OCH supergott! :) Ja, visst är den fin! Jag gjorde den på Vistaprint!
Amandas jul

2012-12-11 @ 16:04:28
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Oj, det var ett bra betyg :-) TACK!
Håller fullständigt med dig om att man ska stoppa i lite vad som helst - så länge man balanserar chokladen med lite salt så kommer det att bli en höjdare!

2012-12-11 @ 18:31:57
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Liborius

det ska jag göra på söndag^^

Svar: aha, härligt :)
Amandas jul

2012-12-11 @ 22:07:27
URL: http://liborius.blogg.se
Postat av: Axelina

Åh gode gud vad gott det där ser ut!

Svar: Ja, det var det med :)
Amandas jul

2012-12-12 @ 11:00:17
URL: http://ourchristmas.blogg.se



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.