Lättlagad julmat och Köksalmanack

Det dök upp några böcker till från Semic Förlag i brevlådan för ett tag sedan. Det var Maud Onnermarks bok "Lättlagad julmat och julgodis" som jag sett att många andra julbloggare också har recenserat. Sedan fick jag även en bok som är ett hett julklappstips tycker jag - "Köksalmanack 2013".
 
 
Maud Onnermark - Lättlagad julmat och julgodis
Jag är inte den som ställer mig och lagar avancerad julmat eller försöker mig på julgodis som jag helt säkert kommer att misslyckas med. Jag är enkel, precis som denna bok är. Detta är en ganska tjock bok full med en massa härlig julrecept. Boken är väldigt fin tycker jag, både utvändigt och invändigt och den innehåller väldigt många bra recept. Jag tycker det är bra att det finns receptböcker där det bjuds på lite enklare recept som alla kan vara med på. Man kan kanske fundera på om boken skulle vara tråkig för att den är enkel men då kan jag säga att nej, det är den verkligen inte.
 
Boken är uppdelad i olika kapitel som till exempel "Glöggfest", "Julbaket" och "Småvarmt". Det är en väldigt bra variation på recept och det finns allt från drycker till bullar, bröd och godis. Och som boken heter, så är det mesta väldigt lättlagat. Det är inga konstiga ingredienser eller tillvägagångssätt utan allt är lätt som en plätt.
 
Jag tycker detta är en riktigt bra bok med många fina recept och härliga bilder till. Det bjuds på allt från traditionellt till nytänk och det är precis så det ska vara. En bok att rekommendera helt enkelt!
 
Boken finns att köpa på bland annat Bokus där den kostar 129 kronor.
 
Köksalmanack 2013
Japp, då kommer vi till ett väldig hett julklappstips till mamma eller mormor/farmor. I år fyller Köksalmanack hela 80 år och första upplagen släpptes alltså år 1933. Detta är en bok som jag kan garantera att din mamma skulle älska. Boken är uppdelad månadsvis, alltså i tolv olika kapitel. I varje kapitel hittar man förutom månadsord, också ett helt gäng med recept. I juni är det till exempel recept som passar midsommarfirandet och i december får man lite tips på julrecept. Förutom recepten hittar man även mycket tips och trix som är intressanta att läsa.
 
Under varje månad kan man även skriva ner matsedlar så det är alltså en bok man får kladda lite själv i också. Det är väldigt bra tips på vad man kan äta och variationen på mat är stor, vilket jag uppskattar.
 
Denna bok kommer att användas flitigt i mitt kök och den är verkligen fullproppad med en massa härlig läsning. En bra julklapp till dig själv eller någon annan helt enkelt!
 
Boken finns att köpa på bland annat Bokus där den kostar 109 kronor.

Postat av: Hannah

Jätte fin blogg, gillar headern :)

Svar: Tack så mycket :)
Amandas jul

2012-12-20 @ 16:31:29
URL: http://hancro.blogg.se
Postat av: Falksonchristmas

Snart är det jul!

vill passa på att önska dig en

God Jul & Gott Nytt År.

Tack för en bra och trevlig blogg!

Svar: Tack detsamma!!! :)
Amandas jul

2012-12-21 @ 09:58:32
URL: http://falksonchristmas.cybersite.nu/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.