Saffranskyckling med jasminris

Saffran.....det måste nästan vara Guds gåva till folket?
 
Jag har tidigare enbart använt saffran i bakverk, så det var väl på tiden att prova det i mat också. När maten var i ugnen luktade det lussebullsbak i hela huset så det var väl klart man var lite skeptisk för trots att jag älskar lussebullar är det kanske ingenting man vill äta till middag ;)
 
Resultatet? Helt underbart. Nu svär jag, men jävlar vad gott det blev.
 
Saffranskyckling med jasminris:
Ingredienser: (4-6 portioner)
1 kg kycklingfiléer (tinade)
5 dl grädde
4 dl créme fraiche
3 tsk salt
2 tsk vitpeppar
3 tsk dragon
1 g saffran (två påsar)
3 dl riven ost
 
Jasminris
 
Gör såhär:
Snygga till kycklingfiléerna och lägg dom i en smord ugnsform
Blanda ihop alla ingredienser i en bunke och häll sedan allting över kycklingen.
Stoppa in formen i mitten av ugnen, 200 grader i ca 30-45 minuter beroende på hur tinade och hur stora filéerna är.
 
Medans kycklingen är i ugnen - koka riset enligt anvisning på paketet.
 

Postat av: Lisas Vinterland (nu på blo.gg)

ååh så gott! Jag har aldrig testat med saffran i annat än baket, tror det blir saffranskyckling i veckan alltså! Smakade det typ lussebullekyckling eller, haha? Det är svårt att föreställa sig smaken!

Svar: Haha nä, svårt att beskriva smaken men det smakade absolut inte bakverk om det hela :)
Amandas jul

2013-11-06 @ 00:48:56
URL: http://lisasvinterland.blo.gg
Postat av: Olivia - LJUVA JUL

Det där såg jätte, jätte, jättegott ut! :D

Svar: Det var det också! :)
Amandas jul

2013-11-06 @ 08:14:39
URL: http://ljuvajul.blogg.se
Postat av: Jenny

Låter supergott! Måste provas!

Svar: Ja gör det! :)
Amandas jul

2013-11-06 @ 16:12:56
URL: http://jennysjul.wordpress.com
Postat av: Amanda

Åh, vad gott det lät! Måste testas :)

Svar: Det tycker jag :)
Amandas jul

2013-11-06 @ 18:35:59
URL: http://mjuppismat.blogg.se/
Postat av: Nilli

Jag ÄLSKAR saffran i ALLT! Har du provat saffransost? Falbygdens hade det som årets julsmak för ett par år sedan, den var underbar, men jag tror inte de har gjort den igen. Tack och lov finns det en italiensk butik i stan som har saffranspecorino, syndigt gott!

Svar: Skönt att höra att man inte är ensam om det! :) Oh, nä, men det låter supergott! Tråkigt att den inte verkar finnas i år. Får gå på jakt efter andra "saffransprylar" istället :)
Amandas jul

2013-11-06 @ 20:58:28
URL: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Postat av: Maries strålande jul

Det låter gott! Jag är tyvärr dålig på att använda saffran till annat än bakning.

Svar: Ja, det har jag också varit men nu får det bli förbättring :)
Amandas jul

2013-11-06 @ 22:25:13
URL: http://julen.gladers.net



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.