Saffransbullar med muscovadosocker och mandelmassa

Igår fick jag en tanke på en ny fyllning till saffransbullar så jag slängde ihop en deg helt spontant så jag fick prova. Klockan åtta igårkväll stod bullarna klara på köksbordet och det blev så himla gott. Det är så roligt när man lyckas! :) 
 
Fyllningen består av smör, mandelmassa och ljust muscovadorörsocker. Muscovadosockret ger en lite kolaaktig smak som passar perfekt till saffranssmaken. 
 

Saffransbullar 
Ingredienser:
50 g jäst 
5 dl mjölk
1,5 g saffran (tre pkt)
1 tsk salt
2 dl socker
2 ägg
200 g mjukt smör
Ca 16 dl vetemjöl
 
Fyllning: 
Smör
Mandelmassa
Dansukker Ljust Muscovadorörsocker
 
Ägg och strösocker
 
Gör såhär: 
Smula jästen i en bunke. Höll över mjölken och rör tills den löst sig. 
Tillsätt saffran, salt, socker, ägg och smör. 
Tillsätt till sist mjölet, lite i taget och arbeta kraftigt till en fin deg. 5 min i maskin eller 10 min för hand. 
Jäs under bakduk i 1,5-2 timmar. Vill man ha en snabbare jästid går det att ljumma upp mjölken före den hälls över jästen. Jäs då i ca 45 min.
När degen jäst klart, ta upp den på mjölat bord, knåda lite lätt och dela degen i tre delar. 
Kavla ut varje del till en rektangel, bred på smör, riv över mandelmassa och häll muscovadosocker jämnt över degen.
Rulla ihop till en rulle och skär sedan i lagom stora bitar. 
Lägg bullarna i bullformar på en plåt och låt jäsa under bakduk ytterligare en timme. 
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. 
Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i ca 8 minuter. 

Postat av: Ellinor Netsö

Måste nog testa det här ;) Mandelmassa är en favorit! :)

2015-11-20 @ 12:18:55
URL: http://ellinornetso.blogg.se/
Postat av: Cissi

spännande med muscovadosocker. Låter riktigt gott

2015-11-20 @ 18:09:20
URL: http://nastanperfekt.blo.gg
Postat av: emiza

Låter riktigt gott

2015-11-24 @ 20:33:51
URL: http://eemiizas.webblogg.se/
Postat av: Linn Strömberg

Åh vad gott!

2015-11-24 @ 20:34:11
URL: http://cigarettesncush.blogg.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.