Lusselångpanna

Idag blev det som sagt bakning och det med min favoritkrydda - saffran. Jag älskar stora bullar och dessa blir verkligen stora, och då menar jag ENORMA. Det finns ingen chans att man orkar fler än en och vissa vill nog till och med dela på en bulle :)
 
Denna lusselångpanna blir otroligt god. När bullarna får vara så tätt tillsammans blir resultatet saftiga och fina bullar. Fyllningen kan man variera lite som man vill. Idag använde jag smör, kanel och vaniljsocker. Annars kan jag rekommendera mandelmassa också.

 
Lusselångpanna
Deg:
50 g jäst
Ca 17 dl vetemjöl
2 krm salt
5 dl mjölk
1,5 g saffran (tre påsar)
1 dl Dansukker strösocker
200 g rumsvarmt smör
2 ägg
 
Fyllning:
200 g rumstempererat smör
Kanel
Vaniljsocker
1 ägg
Pärlsocker
 
Gör såhär:
Smula ner jästen i en stor bunke och häll saltet över.
Värm upp mjölken tillsammans med saffran så att den blir fingervarm. 
Häll mjölken över jästen och lös upp den. Tillsätt mjöl, socker, det mjuka smöret och äggen.
Arbeta ihop till en deg och knåda degen ordentligt, 5 minuter i hushållsassistent eller 10 minuter för hand.
Låt degen jäsa övertäckt i minst 40 minuter.
När degen jäst klart, kavla ut den till en rektangel, bred på smör och häll över kanel och vaniljsocker.
Rulla ihop degen och skär rullen i tjocka skivor. Lägg bullarna med lite mellanrum på en smord plåt.
Låt jäsa övertäckt i cirka 40 minuter.
Värm ugnen till 200 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över pärlsocker och grädda i mitten av ugnen i cirka 20-25 minuter.
 



Postat av: Linn Strömberg

Åh vad gott! Min pappa gjorde något liknande en gång, men vanliga bullar, och de blir verkligen enorma!

2015-11-12 @ 20:27:25
URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Hanna Karlsson

Jag måste testa det där receptet. Verkligen kul idé!

2015-11-12 @ 20:28:13
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Frida

Mm smarrigt! Perfekt att dela på som man vill :D

2015-11-12 @ 20:47:26
URL: http://fridapluppjakobsson.blogg.se/
Postat av: kerstin ehrenholm

å vilka goda bullar ser det ut som

2015-11-12 @ 20:52:16
URL: http://lenaelisabeths.blogg.se/



Skriv din kommenter här:
MEN - Undvik att enbart göra reklam för din hemsida/blogg, dessa kommentarer tas bort direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar

VÄLKOMMEN
Till Sveriges mysigaste julblogg


[email protected]

Hej!

Denna julblogg startades år 2010 och drivs av mig, Amanda, en tvåbarnsmamma från Hälsingland. Bloggen är som mest aktiv under månaderna september - december då tusentals julälskare tittar in och läser. Jag bjuder på allt från härliga julrecept och tips & trix till tävlingar och recensioner. Allt har såklart med julen att göra :)

Frågor? Samarbetsförslag? Tveka inte att höra av dig.
Min mail läses varje dag och du hittar adressen här ovan.